Något om storheten i de enkla grunderna

Konst

I vår tid talas det så sällan om själva hantverket kring teckning, måleri och skulptur. Detta saknas nästan alltid i konstböcker och på konstguidningar och liknande.

Det praktiska verkar inte vara så viktigt när man bara får läsa eller höra om vad en viss stil kallas, eller vilket år en viss konstnär ställde ut ett visst verk, vilka cigarrer han rökte och vem han träffade etc. Ordrika, omständiga och ofta snäva tolkningar av verken är också obligatoriskt.

Men det praktiska arbetet är ju grunden till allt konstnärligt arbete värt namnet. Den grunden kan se ut på många vis, men några enkla men fasta principer verkar ändå vara gemensamt för ett väl genomfört konstverk. Enkelheten bland verktygen är ofta slående. Som exempel kan nämnas hur den Svenska konstnären Anders Zorn från vedboden tog en vedklabbe och med endast en vass täljkniv täljde fram avbilden av sin bortgångna mormor.

Inom måleri har jag själv lagt märke till att de allra främsta målningarna genom tiderna är målade med få färger. Detta hjälper till att skapa koncentration och färgharmoni i bilden. Som exempel kan nämnas Rembrandt, vars målningar i många fall bara bygger på rött, gult, vitt och svart. Denna enkla palett härstammar från det antika Grekland. Även Anders Zorn använde en reducerad palett i sitt måleri.

Generellt kan man säga att själva ljuset i målningen vinner på att inte för många olika färgpigment krockar i bilden. Ljuset och valören, dvs ljushetsgraden, blir mer övertygande och starkare om färgerna i stora delar av bilden hålls dämpade.

Sådana här ädla metoder lärs självfallet inte ut i vår tid på de stora konstskolorna. Men jag har själv experimenterat en hel del med detta och fastnat för den här principen.

I följande målningar har jag bara använt ockra (en gul färg), cinnoberröd, titanvit och elfenbenssvart. När man har få färger blir det ännu viktigare att pigmenten är av hög kvalitet varför jag ofta använt Old Hollands färger. På träpalletten lägger jag de fyra färgerna och blandar utav dem de andra grundfärgerna grön och blå och en mängd blandnyanser.

 fyra_f�rger_palett_1m

Målningarnas komposition har arbetats fram genom flera teckningsstudier där jag stegvis nått fram till den komposition jag slutligen bestämt mig för. Teckningarna har gjorts först på papper med blyerts och sedan med kol direkt på oljefärgsduken innan jag börjat med färgerna.

Ett exempel på förstudie utifrån levande modell, första skissen av motivet ”Crashing JP Morgan”.

skiss_jpmorgan_blyerts

Under hela arbetets gång med ”Crashing JP Morgan” målade jag framför modell, här en bild från slutfasen.

jpmorgan ej klar

”Kärret”; delar av målningen utförd framför levande modell, men slutförd med stöd av fotografier.

k�rret_1_m

”Katharsis”, hela oljemålningen utförd framför levande modell.

mein herz brennt 200

 

Samtliga målningar ovan innehåller alltså bara 4 olika färgpigment.

Man ska kanske tillägga att den beskrivna enkelheten i t.ex. färgval ingalunda gör det lättare att måla. Tvärtom är det mer krävande att behärska en sådan teknik. Men man vinner både frihet och kunskap på att till fullo behärska sina verktyg och material.