Zombies

Okategoriserade

En dag för några år sedan satt jag i ett lasarett tillsammans med min mor som var sjuk. Vi var ganska högt upp, kanske på sjätte våningen. Det var en lördag. En bit bort såg vi en väg som passerade ett stort köpcentrum. Längs vägen ringlade en lång kö av bilar som var på väg till köpcentret för lördagsshopping. Kön var så lång att vi inte såg något slut på den. Bilarna rörde sig långsamt framåt. Det hade nog blivit en trafikstockning någonstans längre fram. Det var som en orm utan ände. Det kom ständigt nya bilar, tills vi efter en stund tröttande på att betrakta skådespelet.

Shopping är vår tids religion. Folk vandrar till shoppingcentra på samma sätt som våra förfäder gav sig ut på pilgrimsvandringar. Likt en kristen som vandrar till Santiago de Compostela åker konsumenterna till London eller New York för att shoppa. De som inte har råd med en sådan resa åker kanske till Ullared. Konsumenternas katedraler är shoppingcentra.

En del konsumenter känner sig finare än andra konsumenter, men det finns ingen egentlig skillnad mellan dem. De ger genom sin livsstil uttryck för samma värderingar och samma syn på världen.

Det finns däremot en stor skillnad mellan konsumentens pilgrimsvandring och den spirituella pilgrimsvandringen. Skillnaden är att konsumenten enbart är inriktad på att tillfredställa sina begär här och nu, medan den spirituella pilgrimsvandringen söker något som är bortom de fysiska begärens omedelbara tillfredställelse. Skillnaden är ungefär som mellan ett one-night-stand och en livslång kärlek. Ett one-night-stand kan ge en kick för stunden. Men finns det alls någon som får en djupare tillfredställelse av det? En livslång kärlek är något annat. Några finner den, många längtar efter- och söker efter den. Det sökandet tror jag försvåras av konsumtionskulturen som leder oss in i en livsstil som är inriktad på omedelbar tillfredställelse av begären.

En av teserna som drivs av den här bloggen är att vi befinner oss i slutet av en cykel. Det sägs att romarna gav sig hän åt orgier och annan dekadens mot slutet. När magen var full gick de och kräktes för att kunna fortsätta frossa. Vi lever också i en orgie av konsumtion. Den pågick när jag föddes och har blivit ännu intensivare sedan dess. Så jag har ingen erfarenhet av något annat än ett stort överflöd och en kultur som domineras av konsumenter vars sinnen är fulla av varumärken. Mina far- och morföräldrar har däremot upplevt något annat. De litade exempelvis inte på banker. När min farmor gick bort log folk lite överseende när de hittade ganska stora summor pengar gömda i lägenheten. Nu blir människor dock rånade av bankerna igen. Det var kanske inte så dumt att inte lita på dem? Det var nog heller inte så dumt att spara pengar, istället för att konsumera upp allt och till och med låna pengar för konsumtion.

Vi går allt djupare in i en stor ekonomisk och social kris. Därför är det hög tid att göra upp med konsumtionskulturen. Vägra vara en zombie som bara tänker på varumärken och konsumtion. Jag är övertygad om att det kommer vara en stor styrka framöver.

Det finns gott om zombies i Sverige. Men jag tror att läget är ännu värre i USA. Där hade de just sin Black Friday där zombies står hela natten i kö för att shoppa, ja ibland köar de flera nätter. Det här året rapporteras om en konsument som angrep andra konsumenter med pepparsprej för att driva bort dem från de åtråvärda prylarna. För ett par år sedan blev en anställd ihjältrampad när shoppingcentrat öppnade dörrarna för horderna av konsumtionszombies som väntade utanför.

Den här videon ska vara från gårdagen:

Ullared: