Adjustment Bureau

Okategoriserade

Philip K. Dicks noveller har genom åren legat till grund för flera framgångsrika och tankeväckande science fictionfilmer. Blade Runner, A Scanner Darkly, Total Recall och Minority Report är bara några av de filmer som tagit upp frågor kring sådant som relationen mellan individ och makt, och hur denna kan påverka medvetandet och vår upplevelse av verkligheten. Överlag rör det sig om intelligenta filmer, ibland med metafysiska övertoner, som också ofta berör den eviga frågan om den fria viljan i en värld av illusioner. De flesta av de K. Dick-inspirerade filmerna har hört hemma i science fictiongenren, men Disney är nu ifärd med att göra film av hans fantasynovell King of the Elves.

Den senaste K. Dick-berättelsen som blivit filmatiserad är Adjustment Bureau. Matt Damon spelar huvudrollen, den lovande politiken David Norris. När hans politiska framtid ser som mörkast ut springer han på den fascinerande ballerinan Elise Sellas, spelad av Emily Blunt. Hon ger honom ny inspiration, men han inser snart att mystiska aktörer försöker hålla dem åtskilda.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.
– Philip K. Dick

Vad gäller handlingen kan inte mycket mer än så avslöjas, då mycket av filmupplevelsen bygger på att man följer Norris när han försöker utforska de mystiska aktörernas natur och verkliga motiv. Filmen utspelas i den amerikanska storstaden, vilken framställs som ett kosmos, närmast en ekosfär, i sig. Anthony Mackie gör en god insats som en av de mystiska aktörer som försöker kontrollera Norris öde, Damon och Blunt gör också godkända skådespelarinsatser.

Men in hats

De mystiska aktörerna i Adjustment Bureau skiljer sig från UFO-mytologins mystiska män genom att bära hatt snarare än svart

De teman som berörs är bekanta från tidigare K. Dick-filmatiseringar, alltså den fria viljan, kontroll av mystiska eller osynliga aktörer, och illusioner (med ett metafysiskt inslag). Det finns en existentiell konflikt som löper genom hela filmen, en konflikt som också är oskiljaktig från den mänskliga erfarenheten – hur vet vi att det vi vill egentligen är bra för oss och för vår omvärld? Vad är meningen med livet, och övervinner kärleken allt?

I jämförelse med Blade Runner och Total Recall är de mer spektakulära inslagen nedtonade, och ersatta av en kärlekshistoria med betydande förhinder. Filmen är som bäst i början, när Norris börjar ana att hans öde kontrolleras, och i slutet när handlingen når sin upplösning. Däremellan är den tyvärr inte alltid lika bra, utan kan upplevas långsam i berättandet.

Sammantaget är det i varje fall en sevärd film, som får tre stora indo-europeiska trollkarlshattar i betyg av fem möjliga. Om man vet med sig att man brukar uppskatta de frågor Philip K. Dick ställer, och inte enbart actionsekvenserna i vissa av de filmer som bygger på hans berättelser, bör man se den. Det skänker också filmupplevelsen en extra dimension om man känner till den serie mystiska upplevelser K. Dick var med om under 1974.

Relaterat

Nordanvind: Blade Runner – Futurism och Tradition