När de franska revolutionärerna stormade Bastiljen den 4 juli 1789 så skedde det mot en fiende vi känner igen från dagens besinningslösa klasskrig: det globala kapitalet. 1789 bestod detta av en fransk aristokrati som inte kände någon samhörighet med sin egen befolkning utan hellre koketterade med en global överklass utan nationsgränser. 2017 består samma globala kapital av multinationella företag, politiker, NGOs och mediebolag som frodas i dagens småborgerligt godhetssignalerande kultur och hatar den civilisationskritik som hotar deras makt.
När vi nås av nyheten av det globala kapitalet i form av Nordea stängt ned Motpols bankkonton som ännu en drag i detta godhetssignalerande imperialistschack påminns vi åter om den revolutionära glöd som fick oss att åter kliva in i studion för att spela in vår tredje skiva, ”Patriot Child”. Nedstängningen av Motpols bankkonton beror ju dels på att den neo-aristokratiska globaliströrelsen har godhetssignalerat sig in i varje hörn av näringslivet, dels på att de revolutionära krafterna är i rörelse, och det globala kapitalet är skräckslaget inför hotet från de jakobinska, identitära och marxistiska rörelser som sveper över världen. Den gränslösa penningen är livrädd för civilisationsskritik.
Vår skiva ”Patriot Child” är en konstnärlig fashpunk-hyllning till revolutionen. Inte den kubanska playboy-revolutionen 1959, ej heller den fejkmarxistiska överklassrevolutionen 1968, utan den äkta revolution som stiger ur djupet hos de förtryckta. ”Patriot Child” är en hyllning till dem som vägrat låta sig underkastas det globala kapitalet och dess vulgära excesser. Det är en hyllning till kampen mot en trött regim och dess korrumperade hantlangare. Det är lika mycket en jakobinsk hyllning till nationen och medborgaren som en identitär hyllning till landet och människan och en marxistisk hyllning till folket och arbetaren.
”Patriot Child” är på många sätt vår egen personliga tolkning av den intellektuella diskussion som sprungit ur Motpol. Det var här John läste om Marcus Willinger och fick inspiration till ”Generation Identitaire”, medan texterna till både ”Petrodollar Wars” och ”Enemy of the Matrix” en gång i tiden skrevs för Motpols starkt samhällskritiska och kulturmedvetna läsekrets. Det var vidare skribenter från Motpol som var bland de första som visade intresse för de djupare dimensionerna av vår musik.
Motpol fick oss att väva in den ideologiska diskussionen i texterna till ”Patriot Child” och vilja återgälda den vänlighet vi alltid har mött hos de ansvariga för sidan. Det var via Motpol vi fick kontakt med personer som Daniel Friberg, Joakim Andersen, Michael Nordlind, Carl Faust och Robin Carell som visat oss nya vägar och gett oss ny inspiration att fortsätta beskriva världen utan politiskt korrekta skygglappar.
Att det globala kapitalet väljer att stänga ned Motpols bankkonton är ett tydligt tecken på att Motpol fortfarande står på barrikaderna och att alla former av civilisationskritik fortfarande skrämmer det globala kapitalet. Martyrer föds inte genom småborgerlig godhetssignalering, martyrer gjuts i blod och järn. Vi vet att makten hatar sina kritiker. Det är därför kungen måste dö, som Robespierre sade, för att landet ska kunna leva.
”Patriot Child” har för övrigt officiellt releasedatum 1/1 2018 och vi ser fram emot många år av gott kamratskap och kamp mot överheten. Motpol kommer alltid att ha en särskilt plats i våra hjärtan.
Med de varmaste hälsningar till tankesmedjans redaktion och alla de läsare som stöttat oss under det år som förflutit sedan vår debutskiva ”100 Faces” släpptes i Augusti 2016,
Lilou & John