Industrial II: Laibach

Okategoriserade

Ett band som jag har följt sedan 80-talet är Laibach. De sågs som mycket kontroversiella, bland annat för att albumet Opus Dei från 1987 hade en bild på fyra yxor som bildade ett hakkors. Samtidigt klädde de sig i uniformer och hade en militär framtoning både i musiken , i intervjuer och i musikvideor. Men yxorna kom från ett fotomontage av en tysk antinazist. Så vad sysslade de egentligen med? Tog de sig själva på allvar eller var de ironiska? frågade sig många. Den marxistiske filosofen Slavoj Zizek menade att frågan var felställd. Istället menade han att ett utmärkande drag för det senkapitalistiska systemet är cynism. Det kan inte och får inte ta sig självt på allvar. Det måste driva med sig självt och vara ironiskt.

Ironi har också sagts vara ett utmärkande drag för Generation X som är födda på 60 till 70-talet. Om Zizeks observation stämmer så har alltså Generation X internaliserat systemets ideologi och har då svårt att ta något alls på allvar. Jag tillhör själv den generationen och har därför kunnat studera den på nära håll. Min åsikt är att det stämmer mycket bra. Generation X är till stor del ett gäng ryggradslösa töntar som inte tror på någonting och som inte kan ta någonting på allvar. Men deras föräldrar är ju 40-talister, så vad kan man förvänta sig? Nåja, tillbaka till Slavoj Zizek.

För att verkligen vara subversiv inom ramarna för det senmoderna systemet ska man inte ha ironisk distans, utan istället ta systemet på större allvar än det gör självt. Zizek tror att det är en del av Laibachs strategi. Men vad är Laibach ute efter? Politiskt sett har de lyckats bli ett av de mest gåtfulla banden som jag känner till. De ser ut som högerextremister men försvaras av marxister. Musik som enkelt kan reduceras till en partsinlaga för en eller annan ideologi tenderar inte att vara särskilt intressant, så min åsikt är att tvetydigheten är en styrka för Laibach.

Vad än Laibach står för, så måste de vara mycket ångestframkallande för sinnen som är fångade av politisk korrekthet. Den som övervinner oron kan dock få ett friare sinne med friare tankar när betingningen släpper sitt grepp. En dos Laibach är alltså befriande. Följande video, med musik som är industriell men med klassiska influenser som kan föra tankarna till Wagner, kanske blir förbjuden rätt som det är. I somras brann ju stora delar av London och 2005 var det Paris som brann. Malmö brinner också då och då. Verkligheten i västeuropa blir alltmer lik en "Prediction of Fire", som är namnet på filmen nedan. Om vissa såg videon som en slags parodi på högerparanoia på 90-talet, så framstår saken i ett annat ljus nu. Så vad ska de liberala eliterna ta sig till? Mindre yttrandefrihet, så att vi inte kan säga att kejsaren är naken utan att bli bestraffade verkar som en sannolik trend.

Barbarians are coming
crawling from the east,
(with their) eyes wide shut and nostrils full of longing,
epic and powerful,
wild in a group,
barbarians are coming from the east.
they’ll come out of nowhere,
they’ll enter your state,
the nation of losers,
the tribe full of hate.
with knives in their pockets and bombs in their hands,
they’ll burn down your cities and your disneylands.
barbarians are coming,
heading your way.
the evil is rising, kneel down and pray.
with third world hunger,
sex drive in their brains,
they’ll whisper your names
and scream in your face.
when they search for their space,
they’ll turn into snakes,
and you’re better off dead
if they crawl in your bed.
barbarians are coming, heading your way.
the evil is rising into your day.
barbarians are coming, heading your way.
the evil is rising, kneel down and pray.
they’ll conquer your country and make you all slaves,
they’ll burn down your houses and rave at your graves.
you’d better get ready, you’d better beware.
banging at your windows,
barbarians are here

Laibach gör också covers. En sentimental sång från slutet av 60-talet som antagligen påverkade 40-talisterna en hel del är "Across the Universe" av the Beatles. Laibachs version ger en helt annan upplevelse än Beatles. Jag är särskilt förtjust i det vediska "OM" på slutet. Det har en mycket manlig vibration, till skillnad från fåniga hippie versioner som har gett yoga och meditation ett oförtjänt flummigt rykte. Den vediska traditionen har ju egentligen ingenting med Flower Power eller sentimentalitet á la 1968 att göra.

En annan låt som jag gillar är "Das spiel ist aus". I videon ser vi några konsumenter på shoppingrunda. De ser också ut som krigsförbrytare, såsom media brukar presentera såna. Hela videon är laddad med ord och symboler som åtminstone i mina ögon blir en suggestiv uppmaning till motstånd mot globalisternas ordning.

Laibach kommer till Sverige i år. I mina ögon driver de med de liberala eliternas naziparanoia:

 

Relaterat:

Industrial music

Gothic rock