För en månad sedan släppte den norske blackmetalartisten Varg Vikernes under sitt enmansprojekt Burzum albumet Thulêan Mysteries. Albumet är det första från Vikernes på sex år och fortsätter på samma tematiska stil som det tidigare albumet The Ways of Yore, som präglades av en lågmäld och atmosfärisk ljudbild i kombination med en vemodighet som för tankarna till melodisk folkmusik.
Omslaget till skivan föreställer målningen ”Näcken” av den norske konstnären Theodor Kittelsen från 1887. Kittelsen var likt den svenske konstnären John Bauer en person som hade en djup fascination för nordisk mytologi och naturens väsen, och känslan från Kittelsens tavlor återspeglas i musiken på Thulêan Mysteries-albumet. En koppling mellan musiken och omslaget går att finna i det faktum att näcken inom mytologin förknippas med spelmanskonst och är känd för att lura människor till vattnet med sitt fiolspelande i syfte att dränka dem, men också ibland för att lära ut spelmanskonsten till vilsna skogsvandrare. Kittelsens tolkning av näcken är dock avsevärt mörkare än den som präglat bilden av näcken i Sverige, som vanligtvis framställs som mer mänsklig.
På sin hemsida beskrev Vikernes varför och hur albumet kom till efter sitt uppehåll från musiken:
”Thulêan Mysteries skapades passivt, i den meningen att jag aldrig hade tänkt att skapa ett nytt album; jag gjorde bara musik lite då och då och vid en tidpunkt insåg jag att jag faktiskt hade tillräckligt för att släppa allt på ett album. När jag blev ombedd att göra det tänkte jag: varför inte? Det var en bra idé. Musiken är lite av det ena och lite av det andra, det överskrider genrer samtidigt som det kanske tillhör många olika genrer. Avsikten med det var alltid att skapa en viss atmosfär, ofta relaterad till en idé eller en situation. Eftersom min sanna passion aldrig har varit musik, utan faktiskt bordsrollspel, tänkte jag att jag borde göra detta till ett album som var avsett för den användningen; som bakgrundsmusik för mitt egen rollspel ”Mythic Fantasy Role-playing Game” (MYFAROG). Förhoppningsvis får du en känsla av Thulê när du lyssnar på detta, som alltid med Burzum, helst när du är ensam. Jag hoppas att du kommer att uppskatta det här soundtracket till Thulê, till moder natur och till livet självt.”
Med en speltid på 90 minuter är Thulêan Mysteries en lång resa, där en majoritet av musiken utgörs av instrumentala och improviserade låtar. Varje låt är som en pusselbit, som enkelt skulle kunna användas eller spelas separat, men som nu flyter samman till en enhet, och det är antagligen att föredra för att få rätt känsla; att lyssna på albumet i ett svep. Många av låtarna kan kännas igen från den numera nedstängda Youtube-kanalen tillhörande Vikernes, där många av albumets låtar användes flitigt som bakgrundsmusik. Flera av låtarna är repetitiva på ett hypnotiskt sätt, där återkommande syntslingor känns både mörka och mystiska.
I en intervju från tidigare i år beskrev upphovsmannen med några exempel det annorlunda tillvägagångssättet som albumet skapades på:
”Den elektroniska musiken på albumet spelades in på min hustrus tio år gamla Mini-Mac med programmet GarageBand och jag använde en mikrofon som jag fick från Amazon för sången. Lyraspelet spelades in i vår Volkswagen-skåpbil, i förarsätet, med en kamera som jag vanligtvis använde för att spela in YouTube-videor på. Den hade en hyfsad mikrofon, och det visade sig bli ganska bra tror jag. Trum-biten i en av låtarna, ”Den stora sömnen”, är bara jag som tappar min fot på golvet i bilen.”
I några av låtarna förekommer det text. På ”Thulêan Sorcery” citeras hednisk poesi från eddadikten Hávamál, och i ”The Land of Thulê” används ett gammalt ordspråk med okänt ursprung som säger: ”Vi ärvde inte jorden från våra förfäder, vi lånade den från våra barn” fast omskrivet till ”vi ärvde inte Thüle från våra förfäder…” Ett citat som råder lyssnaren att fundera på framtiden och inte lägga sitt fokus på nuet eller det förflutna. Istället för att bara leva för dagen och tillfredsställa egna omedelbara behov, uppmanas vi tänka på hur våra nuvarande handlingar kommer att påverka landet och de kommande generationerna som kommer att leva i det.
Budskapet och kritiken mot det kortsiktiga tänkandet hos den moderna människan, med vår konsumtionshunger och exploateringen av naturen, sammanfattar känslan som förmedlas på albumet och det proklamerar att vi verkligen har ett och annat att lära oss av våra förfäders traditioner och sätt att leva i symbios med naturen och skogen. I Thulêan Mysteries lyckas Burzum fånga en melankolisk och nordisk känsla i sin enkla och avskalade stil som manar till eftertänksamhet.