Hur kan vi hantera lögnaktiga politiker och ett journalistiskt etablissemang som skyddar desamma? Humor givetvis, men gärna systematiska och riktade kampanjer där de tvingas konfronteras med sin egen lögn.
I denna valrörelse var det uppenbart att Moderaterna skulle spela det ”etablerade” valet för invandringskritiker. Märkligt kan man tycka för deras meritlista kan göras lång med allt från ”öppna era hjärtan” talet till Tuffe Uffes plädering för gränsernas totala avskaffande![1] Listan kan lätt drygas ut med stöd för massinvandringen, gratis tandvård till illegala, stöd till islamister, eller varför inte: de har företrätts av riksdagsledamöter som tillhört den av flera länder terroristklassade organisationen Muslimska Brödraskapet.
Kampanjen moderatpolitik.nu har lanserats av Nordisk Ungdom till syfte att sätta fokus på Moderaternas otydligheter, bristande trovärdighet och rena lögner. Så här skriver Fredrik Hagberg organisationens talesman: ” Inför valspurten kommer vi sprida tiotusentals valaffischer, vi kommer dela ut tusentals flygblad i brevlådor samt på våra torgmöten bredvid våra kära moderata vänner och deras valstugor.”[2]
Kampanjen har levererat med besked och frekvent figurerat i tidningar och på tv. Här nedan kommer ett litet axplock av filmer från kampanjen som innehåller allt från Tuffe Uffe själv till gyllene skor och importerade troll från Uralbergen. Det har även varit möjligt för frivilliga att delta genom att gratis kampanjmaterial har gått att beställa.
Det är uppenbart att etablissemanget inte vet hur de ska hantera det hela, att medborgarna aktivt deltar i valrörelsen verkar för många skrämmande, vana som de är att befinna sig i en bekväm och skyddad bubbla.
Det är den bubblan vi måste sticka hål på.
Noter:
[1] Ulf Kristersson (M) Förespråkade Fri invandring [2] PM: Nordisk Ungdom: Upplysningskampanj till moderata väljare!