Den nordamerikanska musikern Steve Von Till är kanske mest känd för sin roll i det atmosfäriska metalbandet Neurosis. Han har också varit aktiv musikaliskt genom flera samarbeten och soloprojekt. Genom sitt återkommande intresse för teman som rötter, hedendom och blodsband är han en musiker med tydligt identitära kopplingar, och för vissa kan han vara en mycket värdefull bekantskap.
Running scared from their thought
Thinking I can summon some ancient truth before wrong
Seeking my nature, our nature with fear of being caught
Or have we been like this all along
The dawn of birth gives way to men
Age brings dimness to sight as it must
Death seals the eyelids on darkness once again
Augmentation of the dust
– Lost
Redan i Neurosis rör sig texterna ofta kring teman hemmahörande i en hednisk tankevärld, som eld, återfödelse, vilsenhet, naturfenomen, djursymbolik. Det blir aldrig övertydligt, vilket innebär att lyssnarens tolkningsförmåga ständigt sporras och utmanas. De långsamma men kraftfulla och suggestiva ljudmattorna bidrar även de till en samtidigt mytisk, ambivalent och mystisk atmosfär. Som helhet är det alltså en säregen form av metal, som skiljer sig från mer lättillgänglig musik men i gengäld har förmågan att tilltala en mer selektiv publik. Även den konst som pryder omslag och liknande, både för Neurosis och Von Tills soloprojekt, bidrar till detta. Överhuvudtaget gäller detta flera band som rör sig i de musikaliska gränslanden kring Neurosis och Von Till, bland doom-, stoner- och droneband med mer eller mindre seriöst hedniska och intelligenta intressen och attribut kan nämnas Sunn O))), svenska Cult of Luna och klassiska Electric Wizard.
Under sin solokarriär har Von Till gjort akustisk musik med inspiration i europeisk och nordamerikansk folktradition. Han menar dock även att folkmusiken måste utvecklas för att kunna tala till oss, och att både psykedelisk rock och krautrock är exempel på sådan utveckling. Med projektet Harvestman har Von Till rört sig in på det psykedeliska området, och skapat en fängslande och suggestiv atmosfär. Sången är kraftigt nedtonad, men det monotona ljudet bygger upp en mytisk, tidvis rituell, stämning. Titlar som Karlsteine och Headless Staves of Poets placerar också projektet i en europeisk tradition och symbolvärld.
You all lower me
Christ’s shine blinds
Your world
Your belief is scars
The will to power
Ascension manifest
That which is above
Is as that which is below
Thy will be done
Thy kingdom come
On earth as it is in heaven
So mote it be
– Locust star
Intressant är också att han gift sig i hedniska Asatru Folk Assemblys regi, och medverkat på bonus-CD:n till radikaltraditionalistiska tidskriften Tyrs andra nummer. Steves intresse för sina rötter är högst konkret. Som helhet är Von Till alltså en potentiellt mycket givande bekantskap. Hans musik är inte alltid lättillgänglig, men om man tillhör den grupp som tilltalas av den är den väl värd att utforska.
Worse than folk music is people losing their folk soul. Their knowledge of who they are. That we’re not all K-Mart shoppers. We have a culture and a history that is rich and proud no matter who you are. America seems to be this big devourer of that stuff. It claims to be a melting pot and makes you part of this mainstream nothing. I think a lot of my record acknowledges the strength of family and ancestors and your blood relationships through history.
– Steve Von Till
Intressanta intervjuer
Ett axplock av youtubeklipp
Neurosis – Given to the Rising
Steve Von Till – A Grave is a Grim Horse
Harvestman – Amongst the Heather
Tipstack till herr H.