18 februari, 2006Jag vill minnas att det är i Fribytare i folkhemmet som Per Engdahl beskriver hur Nysvenska Rörelsen sökte efter en myt som kunde vara både enande, autentisk och konstruktiv för Sverige (eftersom NSR har sina rötter i fascismen är det inte förvånande att man tror på värdet av enande myter för folket). Man hade förkastat […]
17 februari, 2006En mindre debatt har tagit form i kommentarsavdelningen angående jämlikheten och inkomstutjämningen i ett nationalistiskt samhälle. Meningsskiljaktigheterna är sannolikt inte så stora egentligen, men det kan ändå vara av intresse att utveckla mina tankar kring det hela mer. Inkomstskillnader är i sig inget problem. Olika människor arbetar olika mycket och har investerat i olika utbildning, […]
13 februari, 2006Helgen har ägnats åt att översätta en artikel från det gamla OriginalDissentforumet om den portugisiska nationalsyndikalismen. Då den är i längsta laget för att sluka utrymme på bloggen, återfinns den på Skadi: http://forum.skadi.net/showthread.php?t=48369 Texten kan förhoppningsvis demonstrera att ”höger” och ”vänster” är ointressanta och föråldrade begrepp (och var så redan 1932), och att inspirerande synteser […]
11 februari, 2006Sociologiskt sett var Edmond en av dessa ryttare utan häst som på den tiden strök omkring på gatorna i massor, och vilkas andel i de oroligheter, som höll på att förberedas, visserligen var anonym, men betydande… – Ernst Jünger (i Preussiska anarkister av Carl-Göran Heidegren) I dagens samhälle är det många som passar in på […]
11 februari, 2006Nu kan man läsa i tidningen att ett ”ungdomsgäng” i Södertälje spelat in en film på kameramobil där en ung flicka utsätts för sextortyr medan ”ungdomarna” står runt henne och skriker ”hora, hora”. Det visar sig i samband med detta att de under en längre tid trakasserat, hotat och förnedrat en förståndshandikappad man, och att […]
10 februari, 2006”Höger” och ”vänster” har blivit begrepp som snart är lika ointressanta för oss som medeltidens motsättning mellan guelpher och ghibelliner. Det är begrepp som beskriver en historisk verklighet som vi inte längre lever i, få människor blir idag inspirerade av skillnaderna mellan sossar och moderater. Ingen skulle vara beredd att dö för en skattesänkning på […]
10 februari, 2006”Höger” och ”vänster” har blivit begrepp som snart är lika ointressanta för oss som medeltidens motsättning mellan guelpher och ghibelliner. Det är begrepp som beskriver en historisk verklighet som vi inte längre lever i, få människor blir idag inspirerade av skillnaderna mellan sossar och moderater. Ingen skulle vara beredd att dö för en skattesänkning på […]
9 februari, 20064. The content: the archeofuturism It is probable that only after the catastrophe which will bring down modernity, its world-wide saga and its global ideology, that an alternate vision of the world will necessarily impose itself. No one will have had the foresight and the courage to apply it before chaos erupted. It is thus […]
8 februari, 2006Följande är ett svar till ”Dåligt insatts” intressanta fråga om rationalismen inte var en faustisk företeelse, och hur det i så fall går ihop med traditionalismen. Svaret blir en aning ostrukturerat, och frågor och kommentarer är därför som vanligt välkomna. Biokultur Människan styrs bara till en del av instinkter, och har därför utvecklat en ”andra […]
30 januari, 2006Julius Evola tillhör 1900-talets mest givande tänkare, och hans livsöde tillhör de mest fascinerande. Han hann med att vara dadaistisk konstnär, ockultist, delta i storkrigen, utveckla fascismens rasteori, föreläsa för SS, bli persona non grata i Tredje Riket, och agera ideologisk mentor för den italienska neo-fascismens mest militanta gren. Till skillnad från de flesta andra […]
29 januari, 2006Dagens inlägg blir något så ambitiöst som en sammanfattande recension av den italienske traditionalisten Julius Evolas verk Eros and the Mysteries of Love. Valet av just detta verk är naturligt, då kärleken i sig är en abnormitet och ett mysterium i den moderna världen. Den moderna världsåskådningen kan egentligen inte förklara vad kärlek är. Är […]
28 januari, 2006Svenska nationalister skulle ofta kunna ha ett visst utbyte av att diskutera politik och historia med kristna libaneser. Dels kan de kristna maroniterna varna oss för följderna av snabbt växande minoriteter, följderna av att bli minoritet i sitt eget land, och följderna av att lägga för mycket energi på inbördes stridigheter. Dels är det bland […]
23 januari, 2006Efter att ha rensat bort några dagsaktuella inlägg och kommentarer, har det lediga utrymmet återigen ökat och vi kan se fram emot en mer aktiv period på webblogg Oskorei. Som en del kan ha noterat rör sig denna blogg på tre nivåer av stigande abstraktionsnivå, från dagsaktuella kommentarer, via ideologisk och social teori, till indo-arisk […]
22 januari, 2006Dagens inlägg är det utlovade försöket till sammanfattning av Deleuzes och Guattaris lilla skrift Nomadology/The War Machine. Sammanfattningen har flera brister, men det gäller å andra sidan Deleuzes och Guattaris lilla skrift också. Krigsmaskinen och Staten Guattari och Deleuze börjar med att kort redogöra för den indo-europeiska ”första funktionen”, härskandet och suveräniteten och dess två […]
21 januari, 2006Då jag blivit ombedd att skriva några texter med inriktning mot en svensk nationalsyndikalism, kommer det under en tid att dyka upp texter på bloggen där jag preciserar min ståndpunkt (för mig själv inte minst, vilket innebär att dessa inlägg kommer att vara en aning vaga och undersökande). Nationalsyndikalismen kan ses som en traditionalism light, […]
21 januari, 2006Traditionalismen och nationalismen står i ett förhållande till varandra som är latent spänt. Anledningen till detta är att traditionalismen strävar uppåt, mot en uppsättning högre ideal som står i kontrast till det lägre, det rent naturalistiska. Detta lägre kan vara drifter och laster, men det kan även vara kollektivistiska ideologier. Traditionalismen står för individuering, medan […]