Lästips för ledigheten

Vi befinner oss nu i gränslandet mellan 2014 och 2015 och många är lediga. Gissningsvis har vi nu även smält julmaten, och det kan då vara av intresse med några lästips.

Inre frihet

Vi börjar på temat inre frihet, vilket också är namnet på en bok av Thomas Nydahl. Temat löper som en röd tråd genom hans texter, texter som ofta även är ett fönster till en bredare kulturvärld. Dessa egenskaper torde göra dem givande för många av Motpols läsare. Ett lästips som kan vara en god introduktion är recensionen av Svante Nordins Stolpe-biografi.

En annan röst jag tycker mycket om, både som människa och skribent, är Mohamed Omar. Han har uppnått betydande frihet både i förhållande till etablissemang och -ismer, dessutom delar vi en gotisk sensibilitet och många specialintressen. Ett sådant är H.P. Lovecraft, ett annat är uppenbarligen Fritz Leiber.

Om vi håller oss i Svitjod och Gautjod finns det fler intressanta lästips (om jag missar något är ni välkomna med tips i kommentarsfältet). Så har Goten tolkat både Rilke och Hölderlin.

jk

Bonde-Sverige och boströmianism

Klart läsvärd är också Swedish Dissidents artikelserie om det svenska lantbrukets historia, vilket naturligt anknyter till undertecknads intresse för teman som Bonde-Sverige och kopplingen mellan svenskhet och frihet. Men där undertecknad i mycket utgår från mer eller mindre romantiska idealtyper, som vi finner hos Geijer och Rydberg, Strindberg och Månsson, baseras Steves artiklar på ekonomisk och politisk historia.

Här bör även nämnas occidentfausts analys av det politiska läget, liksom Jan Millds analys av Socialdemokraternas situation.

Högintressant är även att Jan Olof Bengtsson börjat introducera den svenske personlighetsfilosofen Boström, en gång i tiden Hegels framgångsrike rival i vårt land och nu oförtjänt bortglömd. Boström för tankarna till en högre hedendom, han är också intressant som antiliberal med korporatistiska förtecken.

Nämnas bör också Tino Sanandajis kickstarter-insamling, vilken redan slagit svenskt rekord. Tino har under flera år avslöjat de etablerade lögnerna och halvsanningarna kring invandringspolitikens ekonomi, och ägnar sig åt politisk ekonomi i ordets bästa bemärkelse.

Operation Novorossiya

Avslutningsvis beger vi oss österut, till den konfliktzon som i hög grad dominerat 2014. I etablerad media presenteras denna ofta som en kamp mellan å ena sidan Ryssland och å den andra Ukraina, USA och EU, i etablerad media ges vi dessutom information på ett sådant vis att Ryssland framstår som angriparen. Denna bild är både förenklad och tillrättalagd. Bland annat missar den att det finns flera projekt på Kievsidan, bland annat nationalisters och oligarkers, projekt som förr eller senare kommer kollidera med varandra (de förra kommer då att ses som krigshjältar i stora delar av landet, medan de senare förstört det både socialt och ekonomiskt, vilket borgar för en intressant utveckling).

Den missar också att människorna i östra Ukrainas separatistiska region inte enbart är objekt som kontrolleras av Putin. Tvärtom är de handlande subjekt med egen vilja och egna intressen, de är också människor som drabbats hårt bland annat av angrepp mot bostadsområden och försök att svälta ut dem. Något som ägt rum i en etablissemangets mediaskugga. Det är därför positivt att ett svenskt projekt sett dagens ljus, där även separatisternas perspektiv presenteras. Projektet, Operation Novorossiya, har också en bredare ideologisk förståelse än exempelvis den svenska vänster som enbart vill presentera ”nyryssarna” som ”antifascister”. Kring solidariteten med östra Ukraina och en geopolitisk analys där USA framstår som hotet mot världsfreden och folkens frihet, växer det idag fram ett samarbete mellan allt från ryska monarkister till tyska socialister. Det är en på många sätt intressant utveckling, om vilken man i etablerad media inte kommer kunna läsa ett sant ord.

Svar

  1. Profilbild för DH

    Vad som är väldigt intressant är att Israel röstat _mot_ USA och _för_ Ryssland.

    ”The position of israel in the current crisis in
    ukraine is the most conservative. The representative of israel to the
    general assembly of the united nations is absent from the vote which
    condemned Russia for the annexation of crimea. A few months later,
    israel voted with russia – and against the united states – in
    Supporting, always at the united nations, the resolution condemning the
    resurgence of nazism. In addition, activists israelis of the extreme
    right support with enthusiasm the policy of russia, Do it on the radio
    and television russian, and object to the sanctions West. Some have even
    proposed to the authorities of donbass to send them a unit of soldiers
    israeli volunteers. On this plan, the israeli right is aligned to the
    right international national front in France and the parties of the
    coalition government in hungary. Russia, in turn, appears to accept in
    fact the israeli colonization of the occupied territories in 1967. Thus,
    the official representatives russian and of israel have signed in
    ariel, city built on palestinian territories and Reserved to the
    israelis non – arabs, an important agreement of collaboration in terms
    of innovation ( skolkovo ).”
    http://www.dedefensa.org/article-isra_l_un_alli_discret_de_la_russie_26_12_2014.html

    Jag är dock en smula förundrad över att du i ett tidigare inlägg säger att medier gjort situationen mer komplex än vad den är men nu målar du upp det som att de gjort det till relativt simpla dikotomier, väst vs öst. Vurmen för Putin och/eller Dugin har jag inte kommit underfund med öht. Många identitärer verkar tro att en östens vakande hand över en skulle på något sätt vara en bättre allierad och som en motvikt till USA. Jag är väldigt skeptisk.

    Israel är på Rysslands sida i den här frågan. Donbass får massivt stöd av vänsterextremister, men nu även av många på Motpol.

    ”The first reason is considering Russia as the ”nationalist” country. Pressed
    by liberalism, European rightists wish to believe that an alternative
    exists not only in their dreams, but in reality. Accordingly, some of
    them perceive Russia as a white, conservative, nationalist country, the
    main enemy of the EU and the US, defender of Europe from the new world
    order. Unfortunately it’s just a dream, European population is displaced
    by Asian peoples in ”white” and ”nationalist” Russia, many of Russian
    nationalists, fighters against Kremlin`s policy of multiculturalism are
    imprisoned now. Putin’s ”conservativism” – is merely a farce. Russian
    society is consolidated around the Soviet (not pre-revolutionary,
    imperial) mythology, people’s religious and moral level is measly.” Källa: http://ukrainiancrusade.blogspot.se/2014/12/ukraine-and-european-nationalists.html?spref=fb

    https://www.facebook.com/pages/Azov-Ucrania/1486665684918740?fref=ts

    https://www.facebook.com/uarighttraditions?fref=ts

    1. Profilbild för EvigtRegn

      Det ligger helt klart något i det du säger. Putin är mer någon form av konservativ (som verkar sätta Rysslands storhet framför etnisk homogenitet), mindre nationalist och definitivt inte etnonationalist. Så det finns klart utrymme för förbättring. Men jämfört med USAs & EUs ledarskap tycks det sig ändå som ett bättre alternativ. Hur mycket invandring Putin än tillåter från Centralasien har han ingen ideologi om vit skuld för alla historiens orättvisor och att ryssar ska bli minoritet i Ryssland. Ingen kvotering av femtioelva grupper till bekostad av vita (män). Inget hyllande av destruktiva livsstilar. Inget undergrävande av familjen som samhällets kärna. Inget demoniserande av allt som är gott.

      Dina källor är ju från dem som dödar ryssar i östra Ukraina, så det finns ju skäl för att inte svälja allting där heller. Demonisering av sin fiende är ju alltid första steget.

      Sedan verkar de lite väl utopiska. En värld utan imperier som de utropar där. Ja, det vore ju något, men genom hela historien har någon form av imperier existerat. När ett fallit samman har ännu ett eller flera uppkommit. Så det låter lite utopiskt i mina öron. Är mer inne på att påverka de imperier som finns i en positiv riktning & fälla de som vägrar formas till en positiv kraft. Att det är okej med imperier så länge de för med sig med sig mer gott än ont. Slutligen så vore ju en värld utan imperier även ett sannolikt mål för det ”internationella kapitalet” (som står för de flesta av de avskyvärda värderingar vi bekämpar). Typer som George Soros. Med tillräckligt svaga stater kan de ju göra precis vad de vill. Vi kan ju exempelvis observera precis vilka som fått makten i Ukraina nu. Det tycks mer eller mindre vara Soros & hans gelikar.

    2. Profilbild för Joakim Andersen

      Att Israels agerande under konflikten i Ukraina delvis varit en besvikelse för USA är ingen nyhet, jag har berört det i gamla inlägg om Avigdor Eskin och om den israeliska högern: https://motpoltemp.wpcomstaging.com/oskorei/2014/07/15/hogern-och-israel/
      Delvis beror det på den växande rysk-judiska gruppen i Israel, men även geopolitiska balansakter. På vilket sätt deras ställningstagande skulle vara intressant är däremot osäkert. Guilt by association?

      När det i inlägget om symbolpolitik, https://motpoltemp.wpcomstaging.com/oskorei/2014/12/17/symbolpolitik-och-realpolitik/ handlade om en grupp som kommit att se konflikterna i Syrien och Ukraina som för komplexa för att ta ställning till talades det om facebookliberaler med HBT-fokus (det nämndes inte ens att det var media som fått dem att se saken så, även om det delvis är det). När det i detta inlägg explicit talades om etablerad media nämndes det däremot att den ger en tillrättalagd och förenklad bild. Det handlar kort sagt om två olika målgrupper.

      Vad gäller synen på Ryssland finns det säkert de som ser det som en nationalistisk och konservativ utopi (även om ett etnonationalistiskt Ryssland skulle slitas sönder på relativt kort tid). Mer realistiskt är att se landet som en motvikt till USA, och som en framtida lierad till ett Europa som återtar sin självständighet. Just nu befinner det sig dessutom under angrepp från Soros o co, vilka gett sig in i ”the business of destroying states”. Inte så bra för Europas säkerhet, eller lokalbefolkningen, när det drabbade Libyen och Ukraina, inte så bra om det drabbar Ryssland heller. Det handlar inte om längtan efter ”österns vakande hand”, det handlar snarare om att inte låta USA:s oligarker plundra ett nytt land, driva in en kil mellan Moskva och EU, och orsaka storkrig och/eller recession i Europa. Om USA mfl kan kväsa Ryssland är det mindre troligt att exempelvis Tyskland eller Frankrike frigör sig.
      Däremot tycks du ha missat den nyanserade syn på åtminstone en del ukrainska nationalister jag försöker ha (alla är inte chauvinister utan geo- och socialpolitiska insikter). Därav orden om ”flera projekt på Kievsidan”.

      1. Profilbild för DH

        Sergei Markov http://www.svtplay.se/klipp/2464458/putins-sandebud-hotar-baltiska-lander ”Och där det finns ryska soldater råder demokrati och yttrandefrihet, säger han.”

        Att judiska intressen väljer att gå emot USA hör inte till vardagen. Judar gör allt i deras makt för att kunna förbättra judiska intressen. Ser man en minsta antydning till ett etnisk uppvaknande bland européer så är man där med hammaren direkt.

        ”Mer realistiskt är att se landet som en motvikt till USA, och som en framtida lierad till ett Europa som återtar sin självständighet.”

        Jag respekterar att du ger en nyanserad bild av omvärlden, men när det kommer till en av de absolut starkaste maktgrupperna i USA som gör allt för att försvara sitt folk, världen över, så får man ha i åtanke att USA, temporärt och efemärt, representerar de intressena. Skulle USA som stormakt fallera är det inte alls otänkbart att Ryssland kan komma att bli ett nytt USA, styrda av den mäktiga gruppen.

        ”Det handlar inte om längtan efter ”österns vakande hand”, det handlar snarare om att inte låta USA:s oligarker plundra ett nytt land, driva in en kil mellan Moskva och EU, och orsaka storkrig och/eller recession i Europa. Om USA mfl kan kväsa Ryssland är det mindre troligt att exempelvis Tyskland eller Frankrike frigör sig.”

        Jag vill poängtera att USA:s börs är flera gånger som stor som den ryska. Till trots för att ha bedrivit minst två krig sedan 2001 så har inte USA försvagats utan stärkts vilket är oerhört märkligt då krig är väldigt kapitalintensivt. USA är en gigant i alla avseenden, så att hoppas att tro att de kommer falla inom en snar framtid, och därför inta en relativt grundlös pro-ryskhållning tycker jag är märkligt. Vi kan i veckan se hur PEGIDA växt till en väldigt manstark skara och därmed sagt; många europeiska länder har en inneboende mekanism som kommer implodera och jag _tror_ att det kommer bli en europeisk vår när väl Frankrike, Storbritannien eller Tyskland återtar sina hemländer utan USA:s eller NATOs hjälp.

        ”Och min släkt har judiska rötter. Och så – det här har jag märkt till min egen förvåning – det finns en gruppkänsla när du är tillsammans med en grupp judar. Det finns en sammanhållning och en gruppkänsla som är … bekväm, kan jag säga. Och det är väl det de har överlevt på, judarna, att de har haft den här gruppkänslan. Håller vi ihop så klarar vi oss. Och det kan du ju säga om det här företaget också”

        http://www.dn.se/nyheter/sverige/jeanette-bonnier-slakten-far-inte-arva-mina-andelar/

  2. Profilbild för DH

    Vad som är väldigt intressant är att Israel röstat _mot_ USA och _för_ Ryssland.

    ”The position of israel in the current crisis in
    ukraine is the most conservative. The representative of israel to the
    general assembly of the united nations is absent from the vote which
    condemned Russia for the annexation of crimea. A few months later,
    israel voted with russia – and against the united states – in
    Supporting, always at the united nations, the resolution condemning the
    resurgence of nazism. In addition, activists israelis of the extreme
    right support with enthusiasm the policy of russia, Do it on the radio
    and television russian, and object to the sanctions West. Some have even
    proposed to the authorities of donbass to send them a unit of soldiers
    israeli volunteers. On this plan, the israeli right is aligned to the
    right international national front in France and the parties of the
    coalition government in hungary. Russia, in turn, appears to accept in
    fact the israeli colonization of the occupied territories in 1967. Thus,
    the official representatives russian and of israel have signed in
    ariel, city built on palestinian territories and Reserved to the
    israelis non – arabs, an important agreement of collaboration in terms
    of innovation ( skolkovo ).”
    http://www.dedefensa.org/article-isra_l_un_alli_discret_de_la_russie_26_12_2014.html

    Jag är dock en smula förundrad över att du i ett tidigare inlägg säger att medier gjort situationen mer komplex än vad den är men nu målar du upp det som att de gjort det till relativt simpla dikotomier, väst vs öst. Vurmen för Putin och/eller Dugin har jag inte kommit underfund med öht. Många identitärer verkar tro att en östens vakande hand över en skulle på något sätt vara en bättre allierad och som en motvikt till USA. Jag är väldigt skeptisk.

    Israel är på Rysslands sida i den här frågan. Donbass får massivt stöd av vänsterextremister, men nu även av många på Motpol.

    ”The first reason is considering Russia as the ”nationalist” country. Pressed
    by liberalism, European rightists wish to believe that an alternative
    exists not only in their dreams, but in reality. Accordingly, some of
    them perceive Russia as a white, conservative, nationalist country, the
    main enemy of the EU and the US, defender of Europe from the new world
    order. Unfortunately it’s just a dream, European population is displaced
    by Asian peoples in ”white” and ”nationalist” Russia, many of Russian
    nationalists, fighters against Kremlin`s policy of multiculturalism are
    imprisoned now. Putin’s ”conservativism” – is merely a farce. Russian
    society is consolidated around the Soviet (not pre-revolutionary,
    imperial) mythology, people’s religious and moral level is measly.” Källa: http://ukrainiancrusade.blogspot.se/2014/12/ukraine-and-european-nationalists.html?spref=fb

    https://www.facebook.com/pages/Azov-Ucrania/1486665684918740?fref=ts

    https://www.facebook.com/uarighttraditions?fref=ts

    1. Profilbild för EvigtRegn

      Det ligger helt klart något i det du säger. Putin är mer någon form av konservativ (som verkar sätta Rysslands storhet framför etnisk homogenitet), inte nationalist och definitivt inte etnonationalist. Så det finns klart utrymme för förbättring. Men jämfört USA & EUs ledarskap tyder det sig ändå som ett bättre alternativ. Hur mycket invandring Putin än tillåter från centralasien har han ingen ideologi om vit skuld och att ryssar ska bli minoritet. Ingen kvotering av femtioelva grupper till bekostad av vita (män). Inget hyllande av destruktiva livsstilar osv.

      Dina källor är ju från dem som dödar ryssar i östra Ukraina, så det finns ju skäl för att inte svälja allting där heller. Demonisering av sin fiende är ju alltid första steget.

      Sedan verkar de lite väl utopiska. En värld utan imperier som de utropar där. Ja, det vore ju något, men genom hela historien har imperier existerat. När ett fallit samman har ännu ett eller flera uppkommit. Så det låter lite utopiskt i mina öron. Är mer inne på att påverka de imperier som finns i en positiv riktning. Att det är okej med imperier så länge de för med sig med sig mer gott än ont. Slutligen så vore ju en värld utan imperier ett sannolikt mål även för det ”internationella kapitalet” (som står för de flesta av de avskyvärda värderingar vi bekämpar). Med tillräckligt svaga stater kan de ju göra precis vad de vill.

    2. Profilbild för Joakim Andersen

      Att Israels agerande under konflikten i Ukraina delvis varit en besvikelse för USA är ingen nyhet, jag har berört det i gamla inlägg om Avigdor Eskin och om den israeliska högern: https://motpoltemp.wpcomstaging.com/oskorei/2014/07/15/hogern-och-israel/
      Delvis beror det på den växande rysk-judiska gruppen i Israel, men även geopolitiska balansakter. På vilket sätt deras ställningstagande skulle vara intressant är däremot osäkert. Guilt by association?

      När det i inlägget om symbolpolitik, https://motpoltemp.wpcomstaging.com/oskorei/2014/12/17/symbolpolitik-och-realpolitik/ handlade om en grupp som kommit att se konflikterna i Syrien och Ukraina som för komplexa för att ta ställning till talades det om facebookliberaler med HBT-fokus (det nämndes inte ens att det var media som fått dem att se saken så, även om det delvis är det). När det i detta inlägg explicit talades om etablerad media nämndes det däremot att den ger en tillrättalagd och förenklad bild. Det handlar kort sagt om två olika målgrupper.

      Vad gäller synen på Ryssland finns det säkert de som ser det som en nationalistisk och konservativ utopi (även om ett etnonationalistiskt Ryssland skulle slitas sönder på relativt kort tid). Mer realistiskt är att se landet som en motvikt till USA, och som en framtida lierad till ett Europa som återtar sin självständighet. Just nu befinner det sig dessutom under angrepp från Soros o co, vilka gett sig in i ”the business of destroying states”. Inte så bra för Europas säkerhet, eller lokalbefolkningen, när det drabbade Libyen och Ukraina, inte så bra om det drabbar Ryssland heller. Det handlar inte om längtan efter ”österns vakande hand”, det handlar snarare om att inte låta USA:s oligarker plundra ett nytt land, driva in en kil mellan Moskva och EU, och orsaka storkrig och/eller recession i Europa. Om USA mfl kan kväsa Ryssland är det mindre troligt att exempelvis Tyskland eller Frankrike frigör sig.
      Däremot tycks du ha missat den nyanserade syn på åtminstone en del ukrainska nationalister jag försöker ha (alla är inte chauvinister utan geo- och socialpolitiska insikter). Därav orden om ”flera projekt på Kievsidan”.

      1. Profilbild för DH

        Sergei Markov http://www.svtplay.se/klipp/2464458/putins-sandebud-hotar-baltiska-lander ”Och där det finns ryska soldater råder demokrati och yttrandefrihet, säger han.”

        Att judiska intressen väljer att gå emot USA hör inte till vardagen. Judar gör allt i deras makt för att kunna förbättra judiska intressen. Ser man en minsta antydning till ett etnisk uppvaknande bland européer så är man där med hammaren direkt.

        ”Mer realistiskt är att se landet som en motvikt till USA, och som en framtida lierad till ett Europa som återtar sin självständighet.”

        Jag respekterar att du ger en nyanserad bild av omvärlden, men när det kommer till en av de absolut starkaste maktgrupperna i USA som gör allt för att försvara sitt folk, världen över, så får man ha i åtanke att USA, temporärt och efemärt, representerar de intressena. Skulle USA som stormakt fallera är det inte alls otänkbart att Ryssland kan komma att bli ett nytt USA, styrda av den mäktiga gruppen.

        ”Det handlar inte om längtan efter ”österns vakande hand”, det handlar snarare om att inte låta USA:s oligarker plundra ett nytt land, driva in en kil mellan Moskva och EU, och orsaka storkrig och/eller recession i Europa. Om USA mfl kan kväsa Ryssland är det mindre troligt att exempelvis Tyskland eller Frankrike frigör sig.”

        Jag vill poängtera att USA:s börs är flera gånger som stor som den ryska. Till trots för att ha bedrivit minst två krig sedan 2001 så har inte USA försvagats utan stärkts vilket är oerhört märkligt då krig är väldigt kapitalintensivt. USA är en gigant i alla avseenden, så att hoppas att tro att de kommer falla inom en snar framtid, och därför inta en relativt grundlös pro-ryskhållning tycker jag är märkligt. Vi kan i veckan se hur PEGIDA växt till en väldigt manstark skara och därmed sagt; många europeiska länder har en inneboende mekanism som kommer implodera och jag _tror_ att det kommer bli en europeisk vår när väl Frankrike, Storbritannien eller Tyskland återtar sina hemländer utan USA:s eller NATOs hjälp.

        ”Och min släkt har judiska rötter. Och så – det här har jag märkt till min egen förvåning – det finns en gruppkänsla när du är tillsammans med en grupp judar. Det finns en sammanhållning och en gruppkänsla som är … bekväm, kan jag säga. Och det är väl det de har överlevt på, judarna, att de har haft den här gruppkänslan. Håller vi ihop så klarar vi oss. Och det kan du ju säga om det här företaget också”

        http://www.dn.se/nyheter/sverige/jeanette-bonnier-slakten-far-inte-arva-mina-andelar/

  3. Profilbild för markusaa

    Jag är inte speciellt imponerad av Operation Novorossiya. Ett citat:

    ”…det ryska
    folket har faktiskt rätt till självständighet både moraliskt och
    politiskt utifrån nuvarande situation. De har rätt till sin frihet, sin
    identitet och de regioner som de bebor. Att förneka dem deras rätt vore
    att också underkänna andra folkgruppers rätt till land och frihet. Mot
    denna bakgrund ger jag idag mitt helhjärtade stöd till separatisterna i
    Ukraina.”

    Med samma resonemang borde 100 nationer bildas i nuvarande Ryssland av alla de folk som Ryssland har erövrat genom historien. När tjetjenerna ville bli självständig så var varken ryssar i allmänhet eller Putin så pigga på det, tvärt om genomförde man massaker som var 100 ggr värre än det som sker i östra Ukraina. De argument Operation Novorossiya för fram, och som även är vanliga bland ryssar, är enbart hyckleri.

    1. Profilbild för Maximus

      Instämmer. Övergreppet och brutaliteten emot tjetjenerna är horribel. Samma gäller alla folkslag som utsatts för de ryska massövergreppen, sadismen och massmorden genom historien. Det finns en sådan besinningslös råhet när ryssarna drar ut i krig och invasioner som nästan är utan dess like.

      Alla med de minsta uns av värdighet, socialt patos och ridderlighet borde hysa den största form av missaktning emot den ryska brutaliteten och massmorden av oskyldiga civila genom historien och som sker än idag. Detta är konsekvensen av rysk nationalism som egentligen är kriminell och vämjelig imperialism.
      Balter, finnar, tyskar, ukrainare, ungrare, afghaner, tjetjener och krimtatarer (listan kan göras lång) vet vad jag talar om.

      http://vedebesegrade.blogspot.se/2007/06/ett-av-mnga-ohyggliga-tyska-krigsden.html

    2. Profilbild för EvigtRegn

      Det är svårt det där för skulle man ge varje etnisk grupp självbestämmande så skulle världen helt plötsligt bestå av ett nära nog ohanterligt antal nationer. Sedan finns ju ingen garanti för att alla skulle klara sig bättre som självständiga utan det beror ju på många faktorer.

      Vi må inte alltid tycka om det, men de starka vinner och vinnarna skriver historien för det mesta. Ryssland erövrade väldiga territorier och då inlämmades också många folkgrupper i deras rike. På den tiden spelade det för många av dem föga roll. De betalade tribut till en ny mästare istället. Först senare började det betyda något särskilt i takt med att ryssarna ville utveckla och kolonisera Sibirien och göra det till en alltmer integrerad del av riket. Kina blev så stort som det är idag genom erövring av andra folkgruppers territorier. Hela ”nya världen” är ju byggd på erövring. Beroende på hur man ser det kan man säga samma sak om större delen av ”den gamla världen” också.

      Visst är det mycket hyckleri från alla sidor. Vad som är rätt och fel är kanske tyvärr mindre betydelsefullt än vilka som är starka nog att genomföra sin vilja och vilka som är för svaga och måste ”låta sig övertygas”. Men sådan retorik inspirerar få.

  4. Profilbild för markusaa

    Jag är inte speciellt imponerad av Operation Novorossiya. Ett citat:

    ”…det ryska
    folket har faktiskt rätt till självständighet både moraliskt och
    politiskt utifrån nuvarande situation. De har rätt till sin frihet, sin
    identitet och de regioner som de bebor. Att förneka dem deras rätt vore
    att också underkänna andra folkgruppers rätt till land och frihet. Mot
    denna bakgrund ger jag idag mitt helhjärtade stöd till separatisterna i
    Ukraina.”

    Med samma resonemang borde 100 nationer bildas i nuvarande Ryssland av alla de folk som Ryssland har erövrat genom historien. När tjetjenerna ville bli självständig så var varken ryssar i allmänhet eller Putin så pigga på det, tvärt om genomförde man massaker som var 100 ggr värre än det som sker i östra Ukraina. De argument Operation Novorossiya för fram, och som även är vanliga bland ryssar, är enbart hyckleri.

    1. Profilbild för Maximus

      Instämmer. Övergreppet och brutaliteten emot tjetjenerna är horribel. Samma gäller alla folkslag som utsatts för de ryska massövergreppen, sadismen och massmorden genom historien. Det finns en sådan besinningslös råhet när ryssarna drar ut i krig och invasioner som nästan är utan dess like.

      Alla med de minsta uns av värdighet, socialt patos och ridderlighet borde hysa den största form av missaktning emot den ryska brutaliteten och massmorden av oskyldiga civila genom historien fram tills idag.
      Balter, finnar, tyskar, ukrainare, ungrare, afghaner, tjetjener och krimtatarer (listan kan göras lång) vet vad jag talar om.

      http://vedebesegrade.blogspot.se/2007/06/ett-av-mnga-ohyggliga-tyska-krigsden.html

    2. Profilbild för EvigtRegn

      Det är svårt det där för skulle man ge varje etnisk grupp självbestämmande så skulle världen helt plötsligt bestå av ett nära nog ohanterligt antal nationer. Sedan finns ju ingen garanti för att alla skulle klara sig bättre som självständiga utan det beror ju på många faktorer.

      Vi må inte alltid tycka om det, men de starka vinner och vinnarna skriver historien för det mesta. Ryssland erövrade väldiga territorier och då inlämmades också många folkgrupper i deras rike. På den tiden spelade det för många av dem föga roll. De betalade tribut till en ny mästare istället. Först senare började det betyda något särskilt i takt med att ryssarna vill utveckla och kolonisera Sibirien och göra det till en alltmer integrerad del av riket. Kina blev så stort som det är idag genom erövring av andra folkgruppers territorier. Hela ”nya världen” är ju byggd på erövring. Beroende på hur man ser det kan man säga samma sak om större delen av ”den gamla världen” också.

      Visst är det mycket hyckleri från alla sidor. Vad som är rätt och fel är kanske tyvärr mindre betydelsefullt än vilka som är starka nog att genomföra sin vilja och vilka som är för svaga och måste ”låta sig övertygas”. Men sådan retorik inspirerar få.

  5. Profilbild för MichaelNordlind

    Alla med den minsta uns av traditionalism i sig borde hysa den största aktning för Igor Strelkov – vilken enastående karl.
    http://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/15/igor-strelkov-en-hjalte-i-var-tid/

  6. Profilbild för MichaelNordlind

    Alla med den minsta uns av traditionalism i sig borde hysa den största aktning för Igor Strelkov – vilken enastående karl.
    http://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/15/igor-strelkov-en-hjalte-i-var-tid/

  7. Profilbild för Olga och Ivan

    Makabert att man som identitär väljer ryssens sida. https://www.facebook.com/pages/Smash-Novorossiya/716904455074348

    1. Profilbild för Maximus

      Makabert är milt sagt. Det är rent perverst och oförlåtligt att stödja den ryska kommunismen och bolsjevismen, för det är precis vad det är och inget annat. Ryssarna har ett land och det är Ryssland är där skall de bo. Jag, plus många andra nationalister och traditionalister stödjer Ukraina till hundra procent!

      De svenska nationalister som stödjer de ryska attackerna och övergreppen i Ukraina tillhör chipsgenerationen av tschandalahjon som icke gått igenom det ukrainare och balter samt andra folkslag fick gå igenom i nästan sjuttio år av rysk terror.

      Ryssland som Sovjet. Samma bestialism, samma imperialism. Inget har ändrats bara för att muren föll.

      1. Profilbild för Olga och Ivan

        Helt enig Maximus. Den här videon från Novorossiya säger det mesta om ryssen. https://www.youtube.com/watch?v=D-gJ46pVLMo&oref

        1. Profilbild för Maximus

          För sjuttio år sedan gick samma sjuka soldater med samma beteende och egenskaper och massvåldtog tyska småflickor och kvinnor, vissa t.o.m till döds. Man gjorde likadant i Ungern, Balitikum och Ukraina. Idag sitter svenska nationalister försvarar denna sjuka regim och dess soldater samt går hand i hand med s.k ”nationalbolsjeviker”. Som jag skrev innan, fundamentalt oförlåtligt. De nationer som en gång levde under denna regim vägrar gå tillbaka och Ryssland vill ta dem tillbaka.Med vilket rätt?

          Ryssarna är en av världens mest hatade folk och det finnas anledningar.

        2. Profilbild för Svyatoslavius

          Jaså, det tycker du? Med tanke på vad de har ägnat sig åt med massmord på fridfulla civila tycker jag att de behandlas extremt civiliserat.

          Här är några videor som visar hur tillfångatagna ukrainska soldater behandlas, som tvingats och lurats till att slåss av sina överordnade, som ser dem som ren kanonmat. Större medmänsklighet är svår att finna på denna jord.

          https://www.youtube.com/watch?v=zngErtq_W2I

          https://www.youtube.com/watch?v=7FSbvbzwOb8

          https://www.youtube.com/watch?v=in-GUuFTyJA

          https://www.youtube.com/watch?v=d50-nAq_tPo

      2. Profilbild för Berone

        Jaha, det här låter som ett purfinskt argument för att kasta ut de svensktalande från Åland och svensktalande kommuner i Österbotten, Nyland etc. Svenskarna skall ju vara i Sverige eller hur, inte i Suomi? – Eller det kanske du inte tänkte på?

        När Ukrainas gränser drogs upp hamnade de rysktalande industriområdena innanför gränsen. Det verkar vara en märklig logik att jaga bort människorna hellre än att flytta gränsen (såvida man inte gillar etnisk rensning pga av någon sorts inneboende brutalitet). Nu är det så att undantaget Krim så verkar inte Ryssland vilja ha några gränsförändringar. Och just detta orsakar svåra tarmvred hos dem som vill tjoa om ’rysk invasion’. Den elake Putin gör inte vad han blir tillsagd!

    2. Profilbild för Svyatoslavius

      Vidriga antiryss, vad gör du här på Motpol? Håll dig till DN, Expressen eller några av de andra otaliga judeliberala och kulturmarxistiska blaskor som nu ägnar sig åt en fruktansvärd hets mot Ryssland och Putin. Som en kontrast, här är en sida för radikala hedniska nationalister som strider för Novorossiya, mot den pro-amerikanska och sionistiska ukrainska folkmordsregimen: https://www.facebook.com/pages/Kolovrat-of-Novorossia/859496630769103

      Och här är en intervju med en frivillig fransk nationalist: https://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/17/interview-with-victor-alfonso-lenta-a-volunteer-in-novorossiya/

  8. Profilbild för Olga och Ivan

    Makabert att man som identitär väljer ryssens sida. https://www.facebook.com/pages/Smash-Novorossiya/716904455074348

    1. Profilbild för Maximus

      Makabert är milt sagt. Det är rent perverst och oförlåtligt att stödja den ryska kommunismen och bolsjevismen, för det är precis vad det är och inget annat. Ryssarna har ett land och det är Ryssland är där skall de bo. Jag, plus många andra nationalister och traditionalister stödjer Ukraina till hundra procent!

      Svenska nationalister som stödjer Rysslands invasion av Ukraina borde skämmas när de stödjer de ryska attackerna och övergreppen och kallar det en slags frihetskamp och hyllar ryska ledare, men dessa svenskar har icke gått igenom det Ukrainarna, balterna och andra folkslag fick gå igenom i nästan sjuttio år av rysk terror.

      1. Profilbild för Olga och Ivan

        Helt enig Maximus. Den här videon från Novorossiya säger det mesta om ryssen. https://www.youtube.com/watch?v=D-gJ46pVLMo&oref

        1. Profilbild för Svyatoslavius

          Jaså, det tycker du? Med tanke på vad de har ägnat sig åt med massmord på fridfulla civila tycker jag att de behandlas extremt civiliserat.

          Här är några videor som visar hur tillfångatagna ukrainska soldater behandlas, som tvingats och lurats till att slåss av sina överordnade, som ser dem som ren kanonmat. Större medmänsklighet är svår att finna på denna jord.

          https://www.youtube.com/watch?v=zngErtq_W2I

          https://www.youtube.com/watch?v=7FSbvbzwOb8

          https://www.youtube.com/watch?v=in-GUuFTyJA

          https://www.youtube.com/watch?v=d50-nAq_tPo

      2. Profilbild för Berone

        Jaha, det här låter som ett purfinskt argument för att kasta ut de svensktalande från Åland och svensktalande kommuner i Österbotten, Nyland etc. Svenskarna skall ju vara i Sverige eller hur, inte i Suomi? – Eller det kanske du inte tänkte på?

        När Ukrainas gränser drogs upp hamnade de rysktalande industriområdena innanför gränsen. Det verkar vara en märklig logik att jaga bort människorna hellre än att flytta gränsen (såvida man inte gillar etnisk rensning pga av någon sorts inneboende brutalitet). Nu är det så att undantaget Krim så verkar inte Ryssland vilja ha några gränsförändringar. Och just detta orsakar svåra tarmvred hos dem som vill tjoa om ’rysk invasion’. Den elake Putin gör inte vad han blir tillsagd!

    2. Profilbild för Svyatoslavius

      Vidriga antiryss, vad gör du här på Motpol? Håll dig till DN, Expressen eller några av de andra otaliga judeliberala och kulturmarxistiska blaskor som nu ägnar sig åt en fruktansvärd hets mot Ryssland och Putin. Som en kontrast, här är en sida för radikala hedniska nationalister som strider för Novorossiya, mot den pro-amerikanska och sionistiska ukrainska folkmordsregimen: https://www.facebook.com/pages/Kolovrat-of-Novorossia/859496630769103

      Och här är en intervju med en frivillig fransk nationalist: https://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/17/interview-with-victor-alfonso-lenta-a-volunteer-in-novorossiya/

  9. Profilbild för Olga och Ivan

    Makabert att man som identitär väljer ryssens sida. https://www.facebook.com/pages/Smash-Novorossiya/716904455074348

    1. Profilbild för Maximus

      Makabert är milt sagt. Det är rent perverst och oförlåtligt att stödja den ryska kommunismen och bolsjevismen, för det är precis vad det är och inget annat. Ryssarna har ett land och det är Ryssland är där skall de bo. Jag, plus många andra nationalister och traditionalister stödjer Ukraina till hundra procent!

      De svenska nationalister som stödjer de ryska attackerna och övergreppen i Ukraina tillhör chipsgenerationen av tschandalahjon som icke gått igenom det ukrainare och balter samt andra folkslag fick gå igenom i nästan sjuttio år av rysk terror.

      Ryssland som Sovjet. Samma bestialism, samma imperialism. Inget har ändrats bara för att muren föll.

      1. Profilbild för Olga och Ivan

        Helt enig Maximus. Den här videon från Novorossiya säger det mesta om ryssen. https://www.youtube.com/watch?v=D-gJ46pVLMo&oref

        1. Profilbild för Maximus

          För sjuttio år sedan gick samma sjuka soldater med samma beteende och egenskaper och massvåldtog tyska småflickor och kvinnor, vissa t.o.m till döds. Man gjorde likadant i Ungern, Balitikum och Ukraina. Idag sitter svenska nationalister försvarar denna sjuka regim och dess soldater samt går hand i hand med s.k ”nationalbolsjeviker”. Som jag skrev innan, fundamentalt oförlåtligt. De nationer som en gång levde under denna regim vägrar gå tillbaka och Ryssland vill ta dem tillbaka.Med vilket rätt?

          Ryssarna är en av världens mest hatade folk och det finnas anledningar.

        2. Profilbild för Svyatoslavius

          Jaså, det tycker du? Med tanke på vad de har ägnat sig åt med massmord på fridfulla civila tycker jag att de behandlas extremt civiliserat.

          Här är några videor som visar hur tillfångatagna ukrainska soldater behandlas, som tvingats och lurats till att slåss av sina överordnade, som ser dem som ren kanonmat. Större medmänsklighet är svår att finna på denna jord.

          https://www.youtube.com/watch?v=zngErtq_W2I

          https://www.youtube.com/watch?v=7FSbvbzwOb8

          https://www.youtube.com/watch?v=in-GUuFTyJA

          https://www.youtube.com/watch?v=d50-nAq_tPo

      2. Profilbild för Berone

        Jaha, det här låter som ett purfinskt argument för att kasta ut de svensktalande från Åland och svensktalande kommuner i Österbotten, Nyland etc. Svenskarna skall ju vara i Sverige eller hur, inte i Suomi? – Eller det kanske du inte tänkte på?

        När Ukrainas gränser drogs upp hamnade de rysktalande industriområdena innanför gränsen. Det verkar vara en märklig logik att jaga bort människorna hellre än att flytta gränsen (såvida man inte gillar etnisk rensning pga av någon sorts inneboende brutalitet). Nu är det så att undantaget Krim så verkar inte Ryssland vilja ha några gränsförändringar. Och just detta orsakar svåra tarmvred hos dem som vill tjoa om ’rysk invasion’. Den elake Putin gör inte vad han blir tillsagd!

    2. Profilbild för Svyatoslavius

      Vidriga antiryss, vad gör du här på Motpol? Håll dig till DN, Expressen eller några av de andra otaliga judeliberala och kulturmarxistiska blaskor som nu ägnar sig åt en fruktansvärd hets mot Ryssland och Putin. Som en kontrast, här är en sida för radikala hedniska nationalister som strider för Novorossiya, mot den pro-amerikanska och sionistiska ukrainska folkmordsregimen: https://www.facebook.com/pages/Kolovrat-of-Novorossia/859496630769103

      Och här är en intervju med en frivillig fransk nationalist: https://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/17/interview-with-victor-alfonso-lenta-a-volunteer-in-novorossiya/

  10. Profilbild för Olga och Ivan

    Makabert att man som identitär väljer ryssens sida. https://www.facebook.com/pages/Smash-Novorossiya/716904455074348

    1. Profilbild för Maximus

      Makabert är milt sagt. Det är rent perverst och oförlåtligt att stödja den ryska kommunismen och bolsjevismen, för det är precis vad det är och inget annat. Ryssarna har ett land och det är Ryssland är där skall de bo. Jag, plus många andra nationalister och traditionalister stödjer Ukraina till hundra procent!

      Svenska nationalister som stödjer Rysslands invasion av Ukraina borde skämmas när de stödjer de ryska attackerna och övergreppen och kallar det en slags frihetskamp och hyllar ryska ledare, men dessa svenskar har icke gått igenom det Ukrainarna, balterna och andra folkslag fick gå igenom i nästan sjuttio år av rysk terror.

      1. Profilbild för Olga och Ivan

        Helt enig Maximus. Den här videon från Novorossiya säger det mesta om ryssen. https://www.youtube.com/watch?v=D-gJ46pVLMo&oref

        1. Profilbild för Svyatoslavius

          Jaså, det tycker du? Med tanke på vad de har ägnat sig åt med massmord på fridfulla civila tycker jag att de behandlas extremt civiliserat.

          Här är några videor som visar hur tillfångatagna ukrainska soldater behandlas, som tvingats och lurats till att slåss av sina överordnade, som ser dem som ren kanonmat. Större medmänsklighet är svår att finna på denna jord.

          https://www.youtube.com/watch?v=zngErtq_W2I

          https://www.youtube.com/watch?v=7FSbvbzwOb8

          https://www.youtube.com/watch?v=in-GUuFTyJA

          https://www.youtube.com/watch?v=d50-nAq_tPo

      2. Profilbild för Berone

        Jaha, det här låter som ett purfinskt argument för att kasta ut de svensktalande från Åland och svensktalande kommuner i Österbotten, Nyland etc. Svenskarna skall ju vara i Sverige eller hur, inte i Suomi? – Eller det kanske du inte tänkte på?

        När Ukrainas gränser drogs upp hamnade de rysktalande industriområdena innanför gränsen. Det verkar vara en märklig logik att jaga bort människorna hellre än att flytta gränsen (såvida man inte gillar etnisk rensning pga av någon sorts inneboende brutalitet). Nu är det så att undantaget Krim så verkar inte Ryssland vilja ha några gränsförändringar. Och just detta orsakar svåra tarmvred hos dem som vill tjoa om ’rysk invasion’. Den elake Putin gör inte vad han blir tillsagd!

    2. Profilbild för Svyatoslavius

      Vidriga antiryss, vad gör du här på Motpol? Håll dig till DN, Expressen eller några av de andra otaliga judeliberala och kulturmarxistiska blaskor som nu ägnar sig åt en fruktansvärd hets mot Ryssland och Putin. Som en kontrast, här är en sida för radikala hedniska nationalister som strider för Novorossiya, mot den pro-amerikanska och sionistiska ukrainska folkmordsregimen: https://www.facebook.com/pages/Kolovrat-of-Novorossia/859496630769103

      Och här är en intervju med en frivillig fransk nationalist: https://operationnovorossiya.wordpress.com/2014/12/17/interview-with-victor-alfonso-lenta-a-volunteer-in-novorossiya/

Lämna ett svar till Berone Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *