Charlie Hebdo och Europas fiender

Nyligen mördades brutalt flera av tecknarna på franska Charlie Hebdo, av allt att döma av jihadister. I samband med detta mördades också två poliser med invandrarbakgrund och fyra franska judar. Det hela är en tragedi, och ett försök att genom våld och hot de facto inskränka yttrandefriheten. Det är en krigsförklaring, inte bara mot Europas ledare utan även mot civilbefolkningen. Det sistnämnda gör det till en skändlig akt, i krig gäller inte bara ius ad bellum utan även ius in bellum. Man mördar inte civila.

Morden är som sagt en krigsförklaring, valet av offer visar också att måltavlan inte var den franska staten utan Frankrike och Europa i bredare mening. Vi kan nu identifiera tre fiender till Europa, grupper vilka spelat var sin roll i den process som lett fram till terrordåden.

Jihadismen och Europa

It is impossible to secure Paris, London, Madrid and other European capitals if the whole society fails to condemn those who raise and sponsor terrorists all over the world masking it as support for opposition movements.
– Ramzan Kadyrov

Vi kan inledningsvis identifiera en politisk fiende till Europa i form av den jihadistiska miljö gärningsmännen tillhörde. Det är sådana jihadister som nu kämpar på slagfälten i Syrien, i Irak och i Nigeria. Inte sällan finns det fullt legitima intressen som bidrar till dessa strider, som den sunnitiska minoritetens marginalisering i Irak. Som traditionalist kan man också förstå det inslag av reaktion på den moderna världen, dess maktförhållanden och dess dekadens som driver många jihadister. Problemet är de metoder som används, i synnerhet behandlingen av olika kategorier av ”otrogna”. De kan summeras i orden ”konvertera eller dö” och ”lyd oss eller dö”, och en urskiljningslös inställning till civila.

När dessa metoder nu appliceras även i Europa, morden i Frankrike är förövrigt inte första gången, är det en krigsförklaring. Det innebär, bortsett från den mänskliga tragedin, en utmaning av den politiska suveränen och våldsmonopolet som inte kan accepteras. Om det accepteras kommer det leda till en parallell de facto politisk auktoritet, parallella lagar, vilka ingen valt demokratiskt.

Det har sagts att islam nu visat sig som Europas fiende, till sådana påståenden är jag betydligt mer tveksam. Det har funnits muslimer av många slag, tatarerna i Baltikum och Finland har exempelvis samexisterat med sina landsmän utan problem under lång tid. Det vi istället bör fråga oss är vad som skiljer situationen i Frankrike från den i Litauen. Det vi då finner är bland annat att den muslimska befolkningen i Frankrike kraftigt ökat i antal på mycket kort tid, liksom att stora delar av den är socialt marginaliserade. Här finns också, om inte en sådan ”ungdomspuckel” som Heinsohn talat om, så i varje fall ett stort antal unga, missnöjda män. Vi kan också identifiera finansiella och religiösa strukturer, där Saudiarabien under många år spridit sin tolkning av islam i olika europeiska länder. Lägger vi till detta en situation där många begett sig som frivilliga till olika krig i bland annat Syrien, och därefter återvänt, har vi en explosiv mix.

Om vi beskriver jihadisterna i Paris som fiender till Europa, är situationen betydligt mer diffus när det gäller deras relation till ”Väst”. Detta ”Väst” har under decennier dels accepterat saudiskt inflytande, dels samarbetat med jihadister i olika länder. Samma miljöer som beskrivs som extremister när de slår till i Paris, har länge varit Västs de facto allierade både i Kaukasus och Syrien och finansierats av våra goda vänner.

Vill man bekämpa jihadismen i Europa antyds metoderna ovan. Det handlar bland annat om att kontrollera finansieringen, att inte bidra till skapandet av basområden i Europas närområde, att agera vid varje utmaning av lagar och våldsmonopol, att upphöra med massinvandringspolitiken. Samt att minska den sociala marginaliseringen, vilket torde förutsätta både ekonomisk ”suveränism” och annan migrationspolitik. Det handlar också om att inte bidra till ökad polarisering, till alltför breda fiendebilder, vilket främst leder till nya rekryter.

Politisk korrekthet och medierad offentlighet

Whenever I express myself some people will not even try to understand me, they will not listen. They try to find some kind of pretext to suppress me. I am looked upon as if I were Amedy Coulibaly, when I am no different from Charlie.

It seems like you do not care about my words, unless you can distort them and use them to fill yourself with indignation.
– Dieudonne

Jihadistgrupperna är den uppenbara politiska fienden. Men fler grupper har möjliggjort situationen. Fokus bör här ligga på fenomenet politisk korrekthet. Politisk korrekthet omöjliggör den dialog som är en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna identifiera problem, önskvärda framtidsscenarion, konflikter, et cetera.

Det är uppenbart att denna politiska korrekthet gjort att en explosiv situation under decennier byggts upp i Europa i allmänhet och Frankrike i synnerhet. Det gäller en felaktig invandringspolitik, vilken också är orättfärdig då den numera skapar en etnisk underklass eftersom arbetsmarknaden ser ut som den gör. Vi kan önska bort denna arbetsmarknad, men fortsatt massinvandring är ändå ett svek mot alla inblandade.

Det gäller också oviljan att identifiera hur vissa attityder och infrastrukturer steg för steg byggts upp, och vanan att istället tala om ”islamofobi” när någon försökt ta upp frågan. Detta torde vara känt.

Vad vi också kan notera är att det inte finns någon egentlig dialog mellan Väst och islam. Även här bär politisk korrekthet ett tungt ansvar. Det finns muslimer vilka lärt sig vad man ska säga i offentligheten, med referenser till ”rasism” och ”islamofobi”. Dessa säger inte sällan helt andra saker internt, vilket givet den politiska korrektheten är fullt logiskt. Etablerad media är normalt inte särskilt intresserad av vad dessa säger internt, vilket både möjliggör dubbelspelet och göder ”islamofobin”. De muslimska talesmän vilka tar avstånd från terrordåden, och ofta har värdefulla saker att säga om allt från geopolitik till ekonomiska system, som sunnitiske Imran Hossein och shiitiske Sayyed Nasrallah, ges heller inget utrymme i media. Normalt varken i etablerad eller alternativ, vilket bidrar till intrycket att muslimer antingen ljuger eller stödjer terror.

Överhuvudtaget är politisk korrekthet dialogens död och mediering. Den bygger på ointresse för gruppers reella intressen, och överdrivet intresse för hur de framför dessa intressen. I ett mångetniskt samhälle är detta ändamålsenligt på kort sikt, men livsfarligt på längre sikt.

Detta för oss över till frågan om faktisk och upplevd maktlöshet. Många muslimer i Frankrike upplever sig maktlösa och marginaliserade. Detta med full rätt, deras plats i det socio-ekonomiska maskineriet bekräftar det, liksom deras oförmåga att påverka det franska deltagandet i ett flertal krig i den muslimska världen. Gärningsmännen tycks ha haft en socialt marginell bakgrund, varit kriminella innan de radikaliserades, och i åtminstone ett fall ha hyst rasistiska känslor mot ”gauls”, etniska fransmän. Reaktionerna bland ett betydande antal muslimer i, och utanför, Frankrike har varit att gärningsmännen är hjältar. På flera skolor har elever vägrat delta i tysta minuter, ”je suis Kouachi” har också trendat ordentligt på twitter. Detta är smaklöst och kan bidra till ”islamofobi”, etablerad media tystar därför ner det.

Men upplevelsen av maktlöshet delar de med många infödda fransmän, många ”petit gaulois”. Dessa har upplevt immigranternas gradvisa övertagande av det offentliga rummet i stadsdel efter stadsdel, deras våldspotential på lokalnivå, inslaget av ”omvänd rasism”, et cetera. Samtidigt har de upplevt hur all kritik, till och med varje beskrivning, av denna process i offentligheten stämplats som ”rasism”. Här finner vi också många judar, vilka delar de etniska ”gauls” upplevelser och mot vilka en religiös och/eller ideologisk antisemitism riktas. Man kan notera att de stora demonstrationerna dominerats av ”gauls” med ett synligt afro-inslag (kristna sådana?), vilket ger det hela en etnisk dimension. Demonstrerar alla deltagare för yttrandefrihet, eller finns det också ett växande inslag som främst är trötta på etnisk och religiös förskjutning? Möjligen ser vi här ännu ett steg på vägen mot ett direkt inbördeskrig i Frankrike. Ytterst få vill ha det, men varje form av reell dialog har omöjliggjorts av den medierade offentligheten. Utgångspunkten för en dialog är att alla säger vad de tycker, även om det kan vara störande, men den muslim, jude eller ”gaul” som gör det i Frankrike får snabbt en stämpel och marginaliseras.

Det ovan nämnda belyser också svårigheterna att skapa ett mångetniskt samhälle, där olika grupper inte jämför sig med varandra och där inte alla kan identifiera former av orättvisa. Det belyser också att den samhällsanalys som inte studerar makten är ofullständig. Problemet är varken muslimska invandrare, judar eller infödda fransmäns påstådda ”rasism”, problemet är ett etablissemang som är odugligt och som har flertalet dolda agendor. Deras politik och deras verklighetsbeskrivning kan beskrivas som ”orättfärdig och dum”. De flesta ”galler” vet det egentligen, liksom de flesta muslimer och de flesta judar. Men…

…vad som riskerar ske i Parismassakerns efterspel är att detta etablissemang kontrollerar problemformuleringen och framställer sig själva som representanter för en nationell samling kring ett antal symboliska värden. Denna process kommer underlättas av ”antirasismens” intellektuella och moraliska tillkortakommanden, med dess fokus på de två subalterna grupperna (där en framställs som oskuldsfull och en annan som mycket suspekt). ”Antirasister” är väldigt duktiga på att identifiera vissa gruppers legitima intressen, men helt omedvetna om att även andra grupper kan ha sådana. Deras potential som medlare blir milt sagt dålig som följd av detta, medan deras funktion som systemets vakthundar blir desto tydligare.

Politisk korrekthet har varit med och lett fram till terrordåden, politisk korrekthet omöjliggör en jobbig men nödvändig dialog. Under en sådan dialog kan det visa sig att en del fransmän är rasister och att en del muslimer stödjer terrorister, men det kommer också att vara möjligt att få reda på varför.

Etablissemanget – odugligt och orättfärdigt

Moreover, it is not the jihadists, but Westerners who first raised the specter of the “clash of civilizations” after working to destabilize the entire Middle East and to eliminate all the heads of Arab-Muslim states, from Saddam Hussein to Gaddafi, who had set up roadblocks against radical Islamism. The need to fight against the immediate consequences should not obscure reflection on the root causes.
– Alain de Benoist

En sådan dialog skulle snabbt riktas mot den tredje medskyldiga parten, etablissemanget. Fransmän och judar skulle ifrågasätta varför de utsätts för demografisk förskjutning i del efter del av landet och varför de aldrig får beskriva vad de upplever i sin vardag, muslimer skulle ifrågasätta en del franska krig i omvärlden och en del dubbelmoral, et cetera. Därför måste dialogen medieras, och i praktiken reduceras till en monolog.

Vi ser just nu ett försök av etablissemanget att återta kontrollen över diskursen och ställa sig i centrum för en nationell samling riktad inte bara mot mördarna utan mot kritiker mer generellt. Detta är i hög grad oförtjänt, och innebär att alla de viktiga frågor händelsen egentligen väcker kommer sopas under mattan. Det innebär också att ingen förändring kommer ske, att det blir ”mer av samma”, mer av det som inte fungerat tidigare även framöver. Den officiella diskursen är att ett sekulariserat ”vi”, representerat av etablissemanget, står mot en liten grupp, sällan närmare definierade, ”extremister”. Någon koppling till utrikes- eller invandringspolitik finns inte, och folkviljan är ointressant utöver att de flesta tar avstånd från politiskt våld i (västra) Europa.

Religious fundamentalism, even before it eliminates human beings by perpetrating horrendous killings, eliminates God himself, turning him into a mere ideological pretext.
– påve Franciscus

Etablissemangets diskurs bygger på tre inslag: historierevisionism, bristande självinsikt och instrumentalisering.

Med historierevisionism avses här den förenklade beskrivningen av relationen mellan Europa och yttrandefrihet. Det Europa som ställer yttrandefriheten över allt annat är historiskt tämligen nytt. Bland annat Nordirland, Ryssland, Malta, Irland och Finland tycks fortfarande ha blasfemilagar. Man kan med utgångspunkt i det fokus som i Europa legat på frihet anta yttrandefrihet som en logisk konsekvens, men man kan också med fokus på det heligas ställning i det gamla Europa dra andra slutsatser.

Vad vi dock även kan konstatera är att vägran att böja sig för hot är klassiskt europeisk. Jag sympatiserar varken med Charlie Hebdos satir eller med Serranos ”Piss Christ”, men deras konsekvens kan respekteras.

Samtidigt kan man tala om en bristande självinsikt. Kristendomens symboler och värden är inte längre heliga för ”Väst”, men det innebär inte att kategorin ”det heliga” försvunnit. Det är bara annat som blivit heligt. För att något illustrera detta kan man påminna om den statliga kampanjen mot komikern Dieudonne, liksom svenskar som på grund av karikatyrer dömts för ”hets mot folkgrupp” (vilket i normalfallet varken handlar om ”hets” eller ”folkgrupper”). Sociala mytologier och sekulära religioner har ersatt äldre religiösa traditioner, men det innebär inte att raseriet blir mindre när nya heliga symboler utmanas. Här finns en ambivalent inställning till islam. För muslimen ska Profeten skyddas från hån, för den goda västerlänningen är det istället Invandraren/Muslimen som är helig och ska skyddas (och endast som en indirekt följd av detta, även Profeten).

Vi har tidigare också noterat att religionskritik i ett mångetniskt samhälle får en annan logik än när det handlar om den egna gruppens självkritik. Det är illa nog när andra muslimer nytolkar eller kritiserar islam, men nu är det inte sällan medlemmar av en etniskt främmande elit, ”gauls”, som ägnar sig åt former av satir som framstår som rent hån. Det är egentligen inte svårt att förstå varför det väcker reaktioner.

Den ryska lagstiftningen, där alla religioner skyddas, inte från kritik men väl från provokationer, kan vara en nödvändig politisk lösning på det mångetniska samhället (kostnaderna var kort sagt inte bara ekonomiska, till dem kan nu även räknas polisstat och minskad yttrandefrihet). Den ryska lösningen, där alla skyddas, av staten, är då bättre än en där det hela beror på vilka grupper som är mest hotfulla och/eller upplevs som mest hjälplösa i en politiskt korrekt världsbild. Antingen detta, eller en fullständig yttrandefrihet vilken också inkluderar Dan Park, Dieudonne, Roger Garaudy, med flera.

Vi kan här också identifiera en tydlig instrumentalisering av terrordåden från etablissemangets sida. Detta bygger dels på att de döda definieras som medlemmar av journalistkollektivet, dels en diffus definition av den politiska fienden.

De grupper gärningsmännen i Paris tillhörde har dödat och förslavat tusentals människor i Syrien, men då var det en acceptabel kostnad i ett geopolitiskt spel. Detsamma gäller de civila i östra Ukraina, vilka både bombas och utsätts för blockader. Detsamma gällde flickorna som utsattes för sexuella rovdjur i Rotherham. Det gäller också de många civila som fallit offer för amerikanska drönare. Et cetera.

Men när offren tillhör etablissemanget blir reaktionen en annan. Detta kan av vissa tolkas som ett uttryck för ”rasism”, jämförelsen med Rotherham illustrerar dock att så inte är fallet. Alla vita är inte lika intressanta. Det sätter fingret på en annan form av makt- och klassrelationer, en syn på yttrandefrihet som utgår från vem som yttrar något. Angela Merkel får säga att mångkulturen misslyckats, vi andra får det inte. Charlie Hebdo får, i varje fall postumt, driva med islam och kristendom, Dan Park och Dieudonne drabbas av systemets straff när de gör något liknande. Geert Wilders och Lars Vilks ”får skylla sig själva” om de hotas till livet. Et cetera. Vi noterar att det funnits alternativa ”je suis” utöver ”Charlie” och ”Kouachi”, där man uppmärksammat de offer som inte varit satirtecknare. Så har ett sådant alternativ utgått från de judiska offer som inte haft något med karikatyrerna att göra, ”je suis juif”, ett annat har utgått från den polisman som offrade livet, ”je suis Ahmed”. De har inte fått samma genomslag.

De döda journalisterna var, i varje fall i efterhand, godkända medlemmar i etablissemanget, deras liv värderas därför högre än franska judar och en polisman med muslimskklingande namn (för att inte tala om en mörkhyad poliskvinna). Försöket att skapa en nationell samling ledd av det etablissemang vars misslyckanden och svek lett fram till massakern kommer därför av logiska skäl att fokusera på tecknarna.

Detta blir väldigt tydligt i synen på tyska Pegida, ett islamistkritiskt gräsrotsinitiativ utan förankring i etablissemanget. Tyska justitieministern Heiko Maas har angripit Pegidas fortsatta demonstrationer med utgångspunkt i att de tidigare sagt att journalister ljuger. Och om man säger att journalister ljuger är man enligt Maas logik på samma sida som gärningsmännen i Paris, enligt logiken Hebdo=journalister, och har inte rätt att demonstrera mot massakern.

Överhuvudtaget har etablissemanget aktivt politiserat massakern, och använt den för att angripa utmanare och kritiker. Liberation skriver exempelvis:

The attack against Charlie Hebdo has the ugly mug of Renaud Camus, Eric Zemmour, and Marine Le Pen. It has the ugly mug of their ideological victory.

Kort sagt, människor som i åratal varnat för något sådant här är medskyldiga till det, medan det etablissemang vars politik och ovilja att diskutera lett fram till det är oskyldigt. Nu utreds också en tvetydig facebooktext från komikern Dieudonne, där han efter deltagande i den stora demonstrationen i ett på många sätt splittrat land skrivit att han känner sig ”som Charlie Coulibaly”, för möjlig ”uppvigling till terrorism”. Detta kommer naturligtvis att bidra till franska muslimers upplevelse av makthavarnas dubbelmoral. Möjligen kan det dock neutralisera en av få aktörer som många muslimska fransmän respekterar, en aktör som varken är islamist eller etablissemang. Snarlik är reaktionen på Jean-Marie Le Pens tweet under pågående gisslandrama, där han uppmanade sina sympatisörer till lugn, ”Keep Calm And Vote Le Pen”. Uppmaningen till lugn missförstods medvetet. Den allra mest skriande dubbelmoralen, där man hyllar det fria ordets martyrer genom att hota en komiker med ett långt fängelsestraff, slapp dock Le Pen denna gång.

Med ledare som dessa behöver vi inga fiender, men det förvånar varken att vi fått det eller att vi har så svårt att hantera dem.

Relaterat

Steve Sailer – Le Pen, Père, Denounced for Calling for Calm and Democracy
Alain de Benoist on the Charlie Hebdo Massacre
Theodore Beale – Did Charlie Hebdo have it coming?
‘Rabble-rousers’: German minister urges anti-Islam rally to be canceled

Svar

  1. Profilbild för PlebisPlebojis

    Men du tror inte att det finns en grupp med säte i framförallt USA, som stött bl a ISIS och Al-Qaeda för att skapa en konflikt de kan dra nytta av?

    1. Profilbild för Maktstrukturen

      Den gruppen är knappast enhetlig och monolitisk. Vissa skikt av den drar definitivt nytta av konflikten. Andra gör det definitivt inte.

  2. Profilbild för PlebisPlebojis

    Men du tror inte att det finns en grupp med säte i framförallt USA, som stött bl a ISIS och Al-Qaeda för att skapa en konflikt de kan dra nytta av?

    1. Profilbild för Maktstrukturen

      Den gruppen är knappast enhetlig och monolitisk. Vissa skikt av den drar definitivt nytta av konflikten. Andra gör det definitivt inte.

  3. Profilbild för Ingrid

    På samma vis som vi svenskar kan dra ett makabert skämt och påstå att norrmän eller tyskar är idioter och få ett godkännande skrock till svars så är det högst olämpligt att dra ett skämt som, med minsta antydning, påstå att en somalier eller kurd skulle vara dum eller korkade. Blondinskämt går ju också bra för den delen (än så länge). När Dieudonné skämtar om judar och när Eric Zemmour kritiserar massinvandringen så finns det ett a priori-godkännande som är etnisktbelagt. Dieudonné är inte vit och Zemmour är jude. De har då helt andra förutsättningar för att kunna uttrycka sig radikalare än vad en ursprungseuropé har. Dock så mötte Dieudonné vägsände lite snabbare. Man kan inte skämta om judar i och med att det är mest synd om dem, kvantitativt och kvalitativt, och de förtjänar därmed specialbehandling med silkeshandskar. Alltså; vi från den europeiska ursprungsbefolkningen kan skämta hårt om varandra – för att vi liknar varandra. Vi kan inte skämta hårt om invandrare/judar/afrikaner i och med att vi inte anses vara jämbördiga. Likaså kan vi se på när en jude eller icke-vit kritiserar varandra i hårda ordalag eller tillspetsat utan att det får en för stark reaktion för att de inte är vi. Vi kan till och med se denna typ av raskonstellation i Sverige där icke-vita kan tala om deras grupps etniska svårigheter i en allt mer dyster och rasistisk svensk vardag. Harry Amster skrev nu i veckan hur attacken i Paris var riktad mot judar. Hamster skriver vanligtvis om TV-serier men i och med att han dessutom tillhör det utvalda folket kan han definiera attacken i Paris. När vi idag lever i en tankevärld som baserats på vilka nyheter de politiskt korrekta och judiska media ägarna väljer att vidarebefordra till oss, kreti och pleti, är vi redan förda bakom ljuset. Den som har makt över våra ord kommer att ha makt över våra tankar. Den uppmärksamme kan dock notera hur flertalet judar flyttat sina positioner från att vara för en ohejdad massinvandring till att kunna tala om en viss problematik. Det är ett stort steg i sig och ett lackmusstest.

    1. Profilbild för Monarchia

      ”Den uppmärksamme kan dock notera hur flertalet judar flyttat sina positioner från att vara för en ohejdad massinvandring till att kunna tala om en viss problematik. Det är ett stort steg i sig och ett lackmusstest.”

      Ja. Man bör dock komma ihåg att själv om den europeiska judendomen i det stora och hela skulle förändra sin syn på massinvandring och mångkultur, motiverat av etnocentriska intressen, betyder det inte att gruppens förhållande till de europeiska ursprungsfolken och deras traditionella kristna civilisation blir mindre ambivalent, ofta rent av fientlig, än förr. Invandringen är bara en väldigt liten del av ett större problem.

  4. Profilbild för Ingrid

    På samma vis som vi svenskar kan dra ett makabert skämt och påstå att norrmän eller tyskar är idioter och få ett godkännande skrock till svars så är det högst olämpligt att dra ett skämt som, med minsta antydning, påstå att en somalier eller kurd skulle vara dum eller korkade. Blondinskämt går ju också bra för den delen (än så länge). När Dieudonné skämtar om judar och när Eric Zemmour kritiserar massinvandringen så finns det ett a priori-godkännande som är etnisktbelagt. Dieudonné är inte vit och Zemmour är jude. De har då helt andra förutsättningar för att kunna uttrycka sig radikalare än vad en ursprungseuropé har. Dock så mötte Dieudonné vägsände lite snabbare. Man kan inte skämta om judar i och med att det är mest synd om dem, kvantitativt och kvalitativt, och de förtjänar därmed specialbehandling med silkeshandskar. Alltså; vi från den europeiska ursprungsbefolkningen kan skämta hårt om varandra – för att vi liknar varandra. Vi kan inte skämta hårt om invandrare/judar/afrikaner i och med att vi inte anses vara jämbördiga. Likaså kan vi se på när en jude eller icke-vit kritiserar varandra i hårda ordalag eller tillspetsat utan att det får en för stark reaktion för att de inte är vi. Vi kan till och med se denna typ av raskonstellation i Sverige där icke-vita kan tala om deras grupps etniska svårigheter i en allt mer dyster och rasistisk svensk vardag. Harry Amster skrev nu i veckan hur attacken i Paris var riktad mot judar. Hamster skriver vanligtvis om TV-serier men i och med att han dessutom tillhör det utvalda folket kan han definiera attacken i Paris. När vi idag lever i en tankevärld som baserats på vilka nyheter de politiskt korrekta och judiska media ägarna väljer att vidarebefordra till oss, kreti och pleti, är vi redan förda bakom ljuset. Den som har makt över våra ord kommer att ha makt över våra tankar. Den uppmärksamme kan dock notera hur flertalet judar flyttat sina positioner från att vara för en ohejdad massinvandring till att kunna tala om en viss problematik. Det är ett stort steg i sig och ett lackmusstest.

    1. Profilbild för Monarchia

      ”Den uppmärksamme kan dock notera hur flertalet judar flyttat sina positioner från att vara för en ohejdad massinvandring till att kunna tala om en viss problematik. Det är ett stort steg i sig och ett lackmusstest.”

      Ja. Man bör dock komma ihåg att själv om den europeiska judendomen i det stora och hela skulle förändra sin syn på massinvandring och mångkultur, motiverat av etnocentriska intressen, betyder det inte att gruppens förhållande till de europeiska ursprungsfolken och deras traditionella kristna civilisation blir mindre ambivalent, ofta rent av fientlig, än förr. Invandringen är bara en väldigt liten del av ett större problem.

  5. Profilbild för MICKEYM0USE

    Wahabisterna i Saudiarabien stödjer ISIS. USA stödjer Saudiarabien och Pakistan. Pakistan skyddade Osama i 7 år. Vem är då Europas fiende?

    1. Profilbild för Hyperborean

      USA.

    2. Profilbild för Guest
    3. Profilbild för zeno

      rätt svar är – europas politiskt korrekta politruker
      europas hopp och framtid är politiska ledare likt Wilders och le pen och farage – individer som inte följer flocken utan istället tänker själva och som inte räds att se fienden i vitögat
      men det har blivit ett sorgligt svenskt fenomen efter decennier av marxistisk hjärntvätt i flumskolan att man lärt sig att man ska dra på sig offerkoftan och skylla allt på ”någon annan”
      FY FAN!

  6. Profilbild för MICKEYM0USE

    Wahabisterna i Saudiarabien stödjer ISIS. USA stödjer Saudiarabien och Pakistan. Pakistan skyddade Osama i 7 år. Vem är då Europas fiende?

    1. Profilbild för Hyperborean

      USA.

    2. Profilbild för Guest
    3. Profilbild för zeno

      rätt svar är – europas politiskt korrekta politruker
      europas hopp och framtid är politiska ledare likt Wilders och le pen och farage – individer som inte följer flocken utan istället tänker själva och som inte räds att se fienden i vitögat
      men det har blivit ett sorgligt svenskt fenomen efter decennier av marxistisk hjärntvätt i flumskolan att man lärt sig att man ska dra på sig offerkoftan och skylla allt på ”någon annan”
      FY FAN!

  7. Profilbild för Maktstrukturen

    Utmärkt artikel. Hade någonting liknande ett normaltillstånd rått i Sverige så hade den publicerats i någon av de ledande morgontidningarna, och inte på en obskyr, nätbaserad dissidentportal (inget illa ment).

  8. Profilbild för Maktstrukturen

    Utmärkt artikel. Hade någonting liknande ett normaltillstånd rått i Sverige så hade den publicerats i någon av de ledande morgontidningarna, och inte på en obskyr, nätbaserad dissidentportal (inget illa ment).

  9. Profilbild för je suis voltaire?

    VOLTAIRES GIFTIGA PENNA SOM UPPLYSNINGENS ARV & DEN SEKULÄRA INTELLEKTUALISMENS UTARMADE ANDE

    Professor de Mattei: From its very foundation, “Charlie Hebdo” has been a newspaper wherein satire was placed at the service of a philosophy of libertarian life, the roots of it being imbedded in the anti-Christian ideas of the Enlightment. The French, satirical newspaper became famous because of its caricature of Mohammed, but its disgusting, blasphemous vignettes to vindicate homosexual unions should not be forgotten. The editors of “Charlie Hebdo” can be considered an extreme but coherent expression of the relativist culture now widespread in the entire West, in the same way as the terrorists who slaughtered them can be considered an extreme but coherent expression of the hate against the West by the entire, vast Islamic world.

    NB Raymond Aron’ s 1955 masterpiece The Opium of the Intellectuals (L’Opium des Intellectuels) , is one of the great works of twentieth- century political reflection. Aron shows how noble ideas can slide into the tyranny of ”secular religion” and emphasizes how political thought has the profound responsibility of telling the truth about social and political reality.

    The primary target of Aron’s polemic was fanaticism. But he also recognized that the defeat of fanaticism often leads to a contrary spiritual sickness, indifference. Both are expressions of the ultimate enemy, nihilism. Skepticism, Aron wrote, is useful or harmful depending on which is more to be feared at the moment: fanaticism or apathy.

    In particular, Aron considered that there was a form of intellectual dishonesty or hypocrisy at work in his time period, where some people were extremely critical of certain forms of government or society but forgiving towards crimes and infractions committed in societies claiming to manifest the ’correct’ ideology. He was, therefore, deeply critical of what he perceived of as a form of intellectual dogmatism and fanaticism that held to a fixed framework of thought regardless of empirical evidence in opposition to it – a process akin to the creation of a kind of secular religion or faith system

  10. Profilbild för je suis voltaire?

    VOLTAIRES GIFTIGA PENNA SOM UPPLYSNINGENS ARV & DEN SEKULÄRA INTELLEKTUALISMENS UTARMADE ANDE

    Professor de Mattei: From its very foundation, “Charlie Hebdo” has been a newspaper wherein satire was placed at the service of a philosophy of libertarian life, the roots of it being imbedded in the anti-Christian ideas of the Enlightment. The French, satirical newspaper became famous because of its caricature of Mohammed, but its disgusting, blasphemous vignettes to vindicate homosexual unions should not be forgotten. The editors of “Charlie Hebdo” can be considered an extreme but coherent expression of the relativist culture now widespread in the entire West, in the same way as the terrorists who slaughtered them can be considered an extreme but coherent expression of the hate against the West by the entire, vast Islamic world.

    NB Raymond Aron’ s 1955 masterpiece The Opium of the Intellectuals (L’Opium des Intellectuels) , is one of the great works of twentieth- century political reflection. Aron shows how noble ideas can slide into the tyranny of ”secular religion” and emphasizes how political thought has the profound responsibility of telling the truth about social and political reality.

    The primary target of Aron’s polemic was fanaticism. But he also recognized that the defeat of fanaticism often leads to a contrary spiritual sickness, indifference. Both are expressions of the ultimate enemy, nihilism. Skepticism, Aron wrote, is useful or harmful depending on which is more to be feared at the moment: fanaticism or apathy.

    In particular, Aron considered that there was a form of intellectual dishonesty or hypocrisy at work in his time period, where some people were extremely critical of certain forms of government or society but forgiving towards crimes and infractions committed in societies claiming to manifest the ’correct’ ideology. He was, therefore, deeply critical of what he perceived of as a form of intellectual dogmatism and fanaticism that held to a fixed framework of thought regardless of empirical evidence in opposition to it – a process akin to the creation of a kind of secular religion or faith system

  11. Profilbild för RobinSand

    jag är lite besviken på dina inlägg sedan du började visa ditt namn offentligt joakim. du brukar skriva om stora män, modiga män men du är raka motsatsen. tidigare när du var enbart oskorei så kallade du dig identitär och traditionalist. det har du tagit bort från bloggen och nu har du börjat framhäva dina marxistiska teorier mer och mer.

    1. Profilbild för Specialpizzan

      Jag vill betona att jag håller med till 100 %. Jag har länge planerat att skriva någonting men det har inte blivit av. Det börjar bli mer och mer ”lighthöger” på denna blogg. Denna artikel hade nästan kunnat kvala in på aftonbladet debatt, den känns apologetisk.

  12. Profilbild för RobinSand

    jag är lite besviken på dina inlägg sedan du började visa ditt namn offentligt joakim. du brukar skriva om stora män, modiga män men du är raka motsatsen. tidigare när du var enbart oskorei så kallade du dig identitär och traditionalist. det har du tagit bort från bloggen och nu har du börjat framhäva dina marxistiska teorier mer och mer.

    1. Profilbild för Specialpizzan

      Jag vill betona att jag håller med till 100 %. Jag har länge planerat att skriva någonting men det har inte blivit av. Det börjar bli mer och mer ”lighthöger” på denna blogg. Denna artikel hade nästan kunnat kvala in på aftonbladet debatt, den känns apologetisk.

  13. Profilbild för zeno

    ”svetsarn” sa efter att valresultatet presenterats något i stil med ”…och ni som röstat på SD – jag ser dig ,jag hör dig”

    ett uttalande som i alla fall på mig gav intrycket att svetsarn därmed skulle låta SDs röstare få inflytande genom att SDs framgångar i valet skulle komma att avspeglas i den kommande politiken för att på så sätt minska SDs dragningskraft på delar av valmanskåren(läs missnöjda LO-väljare)

    efter ”decemberöverenskommelsen” verkar det däremot som om svetsarn menade ”jag ser dig ,jag hör dig och jag skiter fullständigt i dig”
    ps
    ”svikarn” passar kanske bättre som öknamn eftersom svetsarn svek löftet att avgå samt löftet att utlysa nyval – löften om saker som inte är direkt kattskit precis!!

  14. Profilbild för zeno

    ”svetsarn” sa efter att valresultatet presenterats något i stil med ”…och ni som röstat på SD – jag ser dig ,jag hör dig”

    ett uttalande som i alla fall på mig gav intrycket att svetsarn därmed skulle låta SDs röstare få inflytande genom att SDs framgångar i valet skulle komma att avspeglas i den kommande politiken för att på så sätt minska SDs dragningskraft på delar av valmanskåren(läs missnöjda LO-väljare)

    efter ”decemberöverenskommelsen” verkar det däremot som om svetsarn menade ”jag ser dig ,jag hör dig och jag skiter fullständigt i dig”
    ps
    ”svikarn” passar kanske bättre som öknamn eftersom svetsarn svek löftet att avgå samt löftet att utlysa nyval – löften om saker som inte är direkt kattskit precis!!

  15. Profilbild för Solens tempelriddare

    Först några brasklappar:

    * Det finns säkerligen flera muslimer som kan komma med nyktra och sakliga analyser om saker och ting.

    * Det finns säkerligen ideologiskt stoff inom den muslimska religionen som västerlänningar problemfritt bör/kan ställa sig bakom.

    * Alla muslimer är självfallet inte likadana, varken ur ett ideologiskt eller religiöst perspektiv.

    Nu till min kritik mot artikeln:

    * Du skriver att ”(p)roblemet är de metoder som används, i synnerhet behandlingen av olika kategorier av ”otrogna”.” Är det verkligen lämpligt att skriva så med tanke på hur det kan tolkas? Du får det helt enkelt att låta som att ISIS och Boko Haram egentligen bedriver en aktningsvärd kamp men att dessa grupper borde använda sig av bättre metoder. Vad detta handlar om är grupper som strävar efter makt och en värld helt utan ”otrogna”, detta vet alla med insyn. Din förminskning av problemen med dessa mordiska grupper och deras motiv känns allt annat än rimlig.

    * Efter att du ställt dig bakom ISIS kamp men tagit avstånd från deras metoder påstår du att religionen islam i sig själv är ganska oproblematisk. Du argumenterar för att muslimer som radikaliserats inte främst gjort detta på grund av deras religion utan på grund av ”social marginalisering”, ungdomligt missnöje och Saudiarabiens ”tolkning av islam”. Kontentan av din utläggning är att islam inte kan betraktas som en del av problemet, för alla som läst koranen eller kan åtminstone lite om islams historia framstår detta så klart som rent trams. Islam passar inte in i Europa oavsett hur många tatarer du kan räkna upp i Baltikum och det framstår som klandervärt att en skribent som säger sig värna vår del av världen aktivt urskuldar islam på det här sättet.

    * Det är noterbart att du, när du räknar upp potentiella åtgärder mot islamistproblemet, inte med ett enda ord nämner något om att aktivt motverka islams utbredning i Europa. Du verkar se förekomsten av islam i den här världsdelen som helt naturlig och det är högst beklagligt.

  16. Profilbild för Solens tempelriddare

    Först några brasklappar:

    * Det finns säkerligen flera muslimer som kan komma med nyktra och sakliga analyser om saker och ting.

    * Det finns säkerligen ideologiskt stoff inom den muslimska religionen som västerlänningar problemfritt bör/kan ställa sig bakom.

    * Alla muslimer är självfallet inte likadana, varken ur ett ideologiskt eller religiöst perspektiv.

    Nu till min kritik mot artikeln:

    * Du skriver att ”(p)roblemet är de metoder som används, i synnerhet behandlingen av olika kategorier av ”otrogna”.” Är det verkligen lämpligt att skriva så med tanke på hur det kan tolkas? Du får det helt enkelt att låta som att ISIS och Boko Haram egentligen bedriver en aktningsvärd kamp men att dessa grupper borde använda sig av bättre metoder. Vad detta handlar om är grupper som strävar efter makt och en värld helt utan ”otrogna”, detta vet alla med insyn. Din förminskning av problemen med dessa mordiska grupper och deras motiv känns allt annat än rimlig.

    * Efter att du ställt dig bakom ISIS kamp men tagit avstånd från deras metoder påstår du att religionen islam i sig själv är ganska oproblematisk. Du argumenterar för att muslimer som radikaliserats inte främst gjort detta på grund av deras religion utan på grund av ”social marginalisering”, ungdomligt missnöje och Saudiarabiens ”tolkning av islam”. Kontentan av din utläggning är att islam inte kan betraktas som en del av problemet, för alla som läst koranen eller kan åtminstone lite om islams historia framstår detta så klart som rent trams. Islam passar inte in i Europa oavsett hur många tatarer du kan räkna upp i Baltikum och det framstår som klandervärt att en skribent som säger sig värna vår del av världen aktivt urskuldar islam på det här sättet.

    * Det är noterbart att du, när du räknar upp potentiella åtgärder mot islamistproblemet, inte med ett enda ord nämner något om att aktivt motverka islams utbredning i Europa. Du verkar se förekomsten av islam i den här världsdelen som helt naturlig och det är högst beklagligt.

  17. Profilbild för Joakim Andersen

    Solens tempelriddare: Uppenbarligen underskattade jag människors förmåga att missförstå. När jag skriver att sunniters marginalisering i Irak kan bidra till konflikt är det en beskrivning av en reell politisk situation, det behöver inte betyda att jag ställer mig bakom IS (måste det ens nämnas när jag just beskrivit dem som fiender till Europa?).
    Det finns två skäl till att sunniter idag ansluter sig till sådana grupper, ett är att de vill främja sin grupps, ofta fullt legitima, intressen, ett annat är att de ”vill ha en värld utan otrogna”. Att låta bli att nämna detta är att ta steget från analys till demagogi. Det försvårar också en lösning.
    Du citerar dessutom selektivt, jag argumenterar inte minst för att problemet i Frankrike är ”för många, för snabbt”. Islam är en del av Europa, med Bosnien, Albanien, Krim, de nämnda tatargrupperna osv, oavsett hur vi ser på dess anhängare i Frankrike. Inser du inte att ”annan migrationspolitik” också innebär ett inslag av re-migration?
    Robin: Om jag tolkar dig rätt när du skriver att jag är ”raka motsatsen” till ”modiga män” kallar du mig feg? Du kunde inte visat den normala svenska artigheten att fråga varför jag tagit bort ideologiska etiketter innan du börjar dra slutsatser?
    Det beror på att jag är inspirerad av Dugins tankar om ideologisk syntes, att rikta sig till allt från liberaler till marxister, vilket jag visserligen försöker ge en svensk form (därav artiklar om Meurling, Stenbock, Kjellén etc). Skilj på etiketter och innehåll.
    Specialpizzan: Mot bakgrund av att jag den senaste tiden skrivit flitigt om svenska reaktionärer, från Stenbock till Askegreven, och ”fascister” som Tigerstedt och Molin är talet om ”lighthöger” rätt märkligt. Vad är riktig höger för dig?
    Mickey: Relevant fråga, USA ligger bra till som svar.

    1. Profilbild för Mogura

      Det är knappast något scoop att du är inspirerad av Dugins ”fjärde teori”, eller att hela Motpol för den delen blivit allt mer ”Duginvridet”. Tråkigt, men kanske inte helt förvånande. Jag instämmer också i kritiken av det i mitt tycke tröttsamma vevandet av marxistisk teori i alla (o)möjliga former.

      1. Profilbild för Joakim Andersen

        Jag är tveksam till din beskrivning. Efter att ha gått igenom de 40 senaste inläggen hittar jag 3-4 som berör marxismen (Meurling, möjligen Chiesa, Boltons marx-kritik och Modins DDR-bok). Är det verkligen ”vevande” eller är det selektiv perception från din sida när det handlar om något du inte tycker om?
        Mot bakgrund av att en del marxister, anarkister odyl dessutom läser Motpol är det fullt logiskt att ibland visa på konflikten mellan old school Marx(/Bakunin/Proudhon) och samtida PK. Kan man göra det utifrån en förståelse av den marxistiska traditionen är det ingen nackdel.

        1. Profilbild för Mogura

          ”Vevande” var kanske lite överdrivet ordval men jag tycker att du ofta tar med marxismen i dina analyser (som du själv uttrycker det: ”konflikten mellan old school Marx och samtida PK) numera. Jag skulle dock inte kalla det selektiv perception från min sida (i större mån än allt annat är det), andra har ju också reagerat på det. Som en som anser att marxismen inte har något att bidra med är jag inte så engagerad av intresse- och/eller ideologiska motsättningar mellan gammal och ny vänster- ogräs är ogräs, håller trädgårdens potential tillbaka.

          När det gäller Dugins politiska teorier tror jag inte att de är till gagn för det nordeuropeiska/skandinaviska perspektivet. Därför tycker jag Duginvurmen på Motpol är störande. Men du skriver naturligtvis precis vad du har lust med. Ofta med en mycket skarp penna kan tilläggas, även om just det här inlägget faller lite under.

      2. Profilbild för Joakim Andersen

        Vad gäller inspirationen från Dugins ”fjärde politiska teori” handlar det ju heller inte om imitation. Jag har ägnat ett antal år åt att leta upp och studera olika inhemska företrädare för både liberalism, socialism, konservatism och ”fascism”, för att försöka identifiera den genuina svenska hållningen till politik, samhälle och andlighet (den SVENSKA fjärde positionen, inte den ryska). En effekt har varit ett flertal artiklar om allt från Askegreven till Per Meurling. En annan har varit ett gradvis identifierande av några återkommande teman (bla ”Bonde-Sverige” och göticismen) Det har varit både givande och roligt att hålla på med, även om tiden ofta varit för knapp för allt man hade velat hinna med. Att du tycker det är ”tråkigt” är ju… tråkigt. För det kommer fortsätta.

  18. Profilbild för Joakim Andersen

    Solens tempelriddare: Uppenbarligen underskattade jag människors förmåga att missförstå. När jag skriver att sunniters marginalisering i Irak kan bidra till konflikt är det en beskrivning av en reell politisk situation, det behöver inte betyda att jag ställer mig bakom IS (måste det ens nämnas när jag just beskrivit dem som fiender till Europa?).
    Det finns två skäl till att sunniter idag ansluter sig till sådana grupper, ett är att de vill främja sin grupps, ofta fullt legitima, intressen, ett annat är att de ”vill ha en värld utan otrogna”. Att låta bli att nämna detta är att ta steget från analys till demagogi. Det försvårar också en lösning.
    Du citerar dessutom selektivt, jag argumenterar inte minst för att problemet i Frankrike är ”för många, för snabbt”. Islam är en del av Europa, med Bosnien, Albanien, Krim, de nämnda tatargrupperna osv, oavsett hur vi ser på dess anhängare i Frankrike. Inser du inte att ”annan migrationspolitik” också innebär ett inslag av re-migration?
    Robin: Om jag tolkar dig rätt när du skriver att jag är ”raka motsatsen” till ”modiga män” kallar du mig feg? Du kunde inte visat den normala svenska artigheten att fråga varför jag tagit bort ideologiska etiketter innan du börjar dra slutsatser?
    Det beror på att jag är inspirerad av Dugins tankar om ideologisk syntes, att rikta sig till allt från liberaler till marxister, vilket jag visserligen försöker ge en svensk form (därav artiklar om Meurling, Stenbock, Kjellén etc). Skilj på etiketter och innehåll.
    Specialpizzan: Mot bakgrund av att jag den senaste tiden skrivit flitigt om svenska reaktionärer, från Stenbock till Askegreven, och ”fascister” som Tigerstedt och Molin är talet om ”lighthöger” rätt märkligt. Vad är riktig höger för dig?
    Mickey: Relevant fråga, USA ligger bra till som svar.

    1. Profilbild för Mogura

      Det är knappast något scoop att du är inspirerad av Dugins ”fjärde teori”, eller att hela Motpol för den delen blivit allt mer ”Duginvridet”. Tråkigt, men kanske inte helt förvånande. Jag instämmer också i kritiken av det i mitt tycke tröttsamma vevandet av marxistisk teori i alla (o)möjliga former.

      1. Profilbild för Joakim Andersen

        Jag är tveksam till din beskrivning. Efter att ha gått igenom de 40 senaste inläggen hittar jag 3-4 som berör marxismen (Meurling, möjligen Chiesa, Boltons marx-kritik och Modins DDR-bok). Är det verkligen ”vevande” eller är det selektiv perception från din sida när det handlar om något du inte tycker om?
        Mot bakgrund av att en del marxister, anarkister odyl dessutom läser Motpol är det fullt logiskt att ibland visa på konflikten mellan old school Marx(/Bakunin/Proudhon) och samtida PK. Kan man göra det utifrån en förståelse av den marxistiska traditionen är det ingen nackdel.

        1. Profilbild för Mogura

          ”Vevande” var kanske lite överdrivet ordval men jag tycker att du ofta tar med marxismen i dina analyser (som du själv uttrycker det: ”konflikten mellan old school Marx och samtida PK) numera. Jag skulle dock inte kalla det selektiv perception från min sida (i större mån än allt annat är det), andra har ju också reagerat på det. Som en som anser att marxismen inte har något att bidra med är jag inte så intrsserad av intresse- och/eller ideologiska motsättningar mellan gammal och ny vänster- ogräs är ogräs, håller trädgårdens potential tillbaka.

          När det gäller Dugins politiska teorier tror jag inte att de är till gagn för det nordeuropeiska/skandinaviska perspektivet. Därför tycker jag Duginvurmen på Motpol är störande. Men du skriver naturligtvis precis vad du har lust med. Ofta med en mycket skarp penna kan tilläggas, även om just det här inlägget faller lite under.

      2. Profilbild för Joakim Andersen

        Vad gäller inspirationen från Dugins ”fjärde politiska teori” handlar det ju heller inte om imitation. Jag har ägnat ett antal år åt att leta upp och studera olika inhemska företrädare för både liberalism, socialism, konservatism och ”fascism”, för att försöka identifiera den genuina svenska hållningen till politik, samhälle och andlighet (den SVENSKA fjärde positionen, inte den ryska). En effekt har varit ett flertal artiklar om allt från Askegreven till Per Meurling. En annan har varit ett gradvis identifierande av några återkommande teman (bla ”Bonde-Sverige” och göticismen) Det har varit både givande och roligt att hålla på med, även om tiden ofta varit för knapp för allt man hade velat hinna med. Att du tycker det är ”tråkigt” är ju… tråkigt. För det kommer fortsätta.

  19. Profilbild för Chronologie

    Ska man bli mördad för en sketen serie skulle jag och mina vänner varit döda redan i gymnasiet..

  20. Profilbild för Chronologie

    Ska man bli mördad för en sketen serie skulle jag och mina vänner varit döda redan i gymnasiet..

  21. Profilbild för Max

    Den senaste tiden har vi sett många betydelsefulla händelser utspela sig i hela europa under en väldigt kort tidsperiod vilket är tecken på att något allvarligt håller på att ske. Polariseringen mellan nationalister, eu-kritiker, invandringskritiker och etablissemang, journalister och islamism accelerar i en oroväckande hastighet. Det är osannolikt att det sker av en slump. Det finns intressen till att så sker för att provocera fram ökad extremism. Förändring och vilja att ta tag i problemen behövs, men på ett så ordnat sätt som möjligt. Tack för en bra artikel!

  22. Profilbild för Max

    Den senaste tiden har vi sett många betydelsefulla händelser utspela sig i hela europa under en väldigt kort tidsperiod vilket är tecken på att något allvarligt håller på att ske. Polariseringen mellan nationalister, eu-kritiker, invandringskritiker och etablissemang, journalister och islamism accelerar i en oroväckande hastighet. Det är osannolikt att det sker av en slump. Det finns intressen till att så sker för att provocera fram ökad extremism. Förändring och vilja att ta tag i problemen behövs, men på ett så ordnat sätt som möjligt. Tack för en bra artikel!

  23. Profilbild för je suis voltaire?

    OM LAKEJERNAS (dvs. journalisternas) FÖRLJUGENHET

    EX. https://www.youtube.com/watch?v=LAWuVy0QW18

    ps. jag har inga som helst sympatier för de grupperingar som vill behandla muslimer eller andra för dem passliga grupper med bomullsvantar. Det bör ändå anmärkas att all kritik torde på något sätt vara intelligent, originellt och konstruktivt så att samhälle på riktigt utmanas och på så sätt vara allmännyttigt….så är inte fallet med tidningen Charlie Hebdo – Fired ‘Anti-Semitic’ Cartoonist For Ridiculing Judaism In 2009 http://anonhq.com/charlie-hebdo-fired-anti-semitic-cartoonist-ridiculing-judaism-2009/

    Att håna de värden och personligheter som utgjort västerlandets grund är så passé, uttröttat och vardagligt tema att det inte ens får franska biskoparna att rynka pannan.

    Here is another Charlie Hebdo cartoon – It shows the Holy Spirit going up Jesus’ rectum while he is having anal sex with God, his father.

    -Like they say: KONST FÖR KONSTENS SKULL …OCH HÅN FÖR HÅNETS SKULL…
    http://capitolcommentary.com/wp-content/uploads/2015/01/charlie-hebdo-chiesa-.jpg

    När sedan tidningar som t.ex Charlie Hebdo av misstag vågar sig på något nytt t.ex. håna Muhammed….då börjar de och hända…

    ps
    I den långa och tröttsamma kavalkaden av s.k kreativa provokationer…

    PISS CHRIST av Andres Serrano
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/de/Piss_Christ_by_Serrano_Andres_(1987).jpg

    eller hur skulle det vara med gayparet Gilbert & Georges utmanande skapelse “SHITTY”

    http://www.escapeintolife.com/wp-content/uploads/2010/09/1994-SHITTY-FROM-SNHW.jpg

    KRITIK AV ISLAM ÄR UNDANTAGET MEN KRITIK AV KRISTENHET ÄR den oskrivna LAGEN

  24. Profilbild för je suis voltaire?

    OM LAKEJERNAS (dvs. journalisternas) FÖRLJUGENHET

    EX. https://www.youtube.com/watch?v=LAWuVy0QW18

    ps. jag har inga som helst sympatier för de grupperingar som vill behandla muslimer eller andra för dem passliga grupper med bomullsvantar. Det bör ändå anmärkas att all kritik torde på något sätt vara intelligent, originellt och konstruktivt så att samhälle på riktigt utmanas och dra nytta….så är inte fallet med tidningen Charlie Hebdo – Fired ‘Anti-Semitic’ Cartoonist For Ridiculing Judaism In 2009 http://anonhq.com/charlie-hebdo-fired-anti-semitic-cartoonist-ridiculing-judaism-2009/

    Att håna de värden och personligheter som utgjort västerlandets grund är så passé och uttröttat, vardagligt tema att det inte ens får franska biskoparna att rynka pannan.

    Here is another Charlie Hebdo cartoon – It shows the Holy Spirit going up Jesus’ rectum while he is having anal sex with God, his father.
    http://capitolcommentary.com/wp-content/uploads/2015/01/charlie-hebdo-chiesa-.jpg

    När sedan tidningar som t.ex Charlie Hebdo i misstag vågar sig på något nytt t.ex. håna Muhammed….då börjar de och hända…

    ps
    I den långa och tröttsamma kavalkaden av s.k kreativa provokationer…

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/de/Piss_Christ_by_Serrano_Andres_(1987).jpg

    eller hur skulle det vara med gayparet Gilbert & Georges utmanande skapelse “Shitty”

    http://www.escapeintolife.com/wp-content/uploads/2010/09/1994-SHITTY-FROM-SNHW.jpg

  25. Profilbild för självsäkerhet - hopp och tro

    “Det är en krigsförklaring” eller är det “politisk korrekthet dialogens död ”

    – ja vem är farligare? Terrorister på krigsfot eller tankens terrorister?

    Vad är numera Europas Credo? Vad finns kvar?…Antemurale Christianitatis (kristendomens yttre mur)…

    MAN BÖR INTET MÅLA NÅGONTING ALLVARSAMT, INNAN HANDELSVÄRLDEN, SOM FÖRSTÖR SEDERNA, OCH DE NYA FILOSOFERNE, SOM FÖRSTÖRA RELIGION, HAVA FÖRSVUNNIT. -Carl August Ehrensvärd (1745-1800)

    ps
    Titta fr.om. 4 min – Civilisation (BBC – 1969)
    https://www.youtube.com/watch?v=TDm4Sl6CdYU

    ”It could be argued that western civilisation was basically the creation of the Church”

    The eminent art historian Lord Clark was commissioned to write and present an epic examination of Western European culture, defining what he considered to be the crucial phases of its development. The lavish series was hailed as a masterpiece when it was first transmitted in 1969

  26. Profilbild för självsäkerhet - hopp och tro

    “Det är en krigsförklaring” eller är det “politisk korrekthet dialogens död ”

    – ja vem är farligare? Terrorister på krigsfot eller tankens terrorister?

    Vad är numera Europas Credo? Vad finns kvar?…Antemurale Christianitatis (kristendomens yttre mur)…

    MAN BÖR INTET MÅLA NÅGONTING ALLVARSAMT, INNAN HANDELSVÄRLDEN, SOM FÖRSTÖR SEDERNA, OCH DE NYA FILOSOFERNE, SOM FÖRSTÖRA RELIGION, HAVA FÖRSVUNNIT. -Carl August Ehrensvärd (1745-1800)

    ps
    Titta fr.om. 4 min – Civilisation (BBC – 1969)
    https://www.youtube.com/watch?v=TDm4Sl6CdYU

    ”It could be argued that western civilisation was basically the creation of the Church”

    The eminent art historian Lord Clark was commissioned to write and present an epic examination of Western European culture, defining what he considered to be the crucial phases of its development. The lavish series was hailed as a masterpiece when it was first transmitted in 1969

  27. Profilbild för fobia

    Norman Finkelstein har ingen sympati för personalen på Charlie Hebdo.

    CHARLIE HEBDO IS SADISM, NOT SATIRE: World renowned political science professor says he has ‘no sympathy’ for staff at Charlie Hebdo.

    -They call it satire. That is not satire. It is just epithets, there is nothing funny about it. If you find it funny, depicting Jews in big lips and (a) hook nose is also funny.”

    -Finkelstein pointed to the contradictions in the Western world’s perception of the freedom of the press by giving the example of the pornographic magazine Hustler, whose publisher, Larry Flynt, was shot and left paralyzed in 1978 by a white supremacist serial killer for printing a cartoon depicting interracial sex.

    “I don’t remember everyone celebrating ‘We are Larry Flynt’ or ‘We are Hustler,’” he said. “Should he have been attacked? Of course not. But nobody suddenly turned this into a political principle of one side or the other.”

    http://normanfinkelstein.com/2015/01/19/norman-finkelstein-charlie-hebdo-is-sadism-not-satire/

  28. Profilbild för fobia

    Norman Finkelstein har ingen sympati för personalen på Charlie Hebdo.

    CHARLIE HEBDO IS SADISM, NOT SATIRE: World renowned political science professor says he has ‘no sympathy’ for staff at Charlie Hebdo.

    -They call it satire. That is not satire. It is just epithets, there is nothing funny about it. If you find it funny, depicting Jews in big lips and (a) hook nose is also funny.”

    -Finkelstein pointed to the contradictions in the Western world’s perception of the freedom of the press by giving the example of the pornographic magazine Hustler, whose publisher, Larry Flynt, was shot and left paralyzed in 1978 by a white supremacist serial killer for printing a cartoon depicting interracial sex.

    “I don’t remember everyone celebrating ‘We are Larry Flynt’ or ‘We are Hustler,’” he said. “Should he have been attacked? Of course not. But nobody suddenly turned this into a political principle of one side or the other.”

    http://normanfinkelstein.com/2015/01/19/norman-finkelstein-charlie-hebdo-is-sadism-not-satire/

Lämna ett svar till Hyperborean Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *