Civilisationernas självmord

Elmer Pendell var befolkningsexpert och professor i sociologi. En av hans böcker, som har blivit en klassiker inom sitt område, har den aktuella titeln "Why Civilizations Self-destruct". Den har nyligen översatts till svenska med titeln "Civilisationernas självmord".

Det har funnits många civilisationer genom människornas historia: Egypten vid Nilen; vid Eufrat och Tigris paraderade de sumeriska, babyloniska, assyriska och kaldeiska civilisationerna förbi. Kinas civilisationer verkar ha varit varit rytmiska i sina uppgångar och fall, på samma sätt som civilisationerna i den bördiga halvmånen. Mayaindianerna verkar dock bara ha haft en blomstring för att sedan slockna. Civilisationernas rytmiska natur är fascinerande. Varför slocknar de?

Några teorier om civilisationernas självmord

Elmer Pendell tar upp några teorier om varför civilsationerna går under. En teori som har förts fram av W.C. Lowdermilk går ut på att civilisationer dör då deras jordbruk förstörs . Då erosion för bort jordmånen eller slammar igen vattentillgångarna, hamnar samhällsordningen till slut i ett desperat trångmål. Det hände exempelvis i det gamla Mesopotamien.
En annan teori som framförts av Brooks Adams är att civilisationer går under på grund av en ökande centralisering av makten. När makten är utspridd får felaktiga beslut endast lokala effekter, medan ett felaktigt beslut på riksnivå kan utgöra en fara för hela samhället. Pendell nämner inte massinvandringen, vilket antagligen beror på att hans bok är från mitten av 70-talet. Men att gränserna öppnats är ett exempel på ett politiskt beslut som inte bara har fattats för en nation, utan för hela västvärlden, från USA till Europa och Australien. Vad kommer den politiken få för följder på lite längre sikt?
I "Family and civilization" hävdar dr. Zimmerman att civilisationens förfall är ett resultat av familjens upplösning. Män, fruar, söner och döttrar blir så oberoende av varandra och samtidigt så fjärmade från varandra i sina intressen, att familjen bryts sönder och med den civilisationen.
Dr. Joseph Unwin pekar i "Sex and Culture" på en positiv korrelation mellan prestationer och sexuell avhållsamhet. Då en civilisation ger upp sin sexuella disciplin förlorar den sin energi och dess bedrifter minskar. Samhällenas bedrifter är, enligt Unwin, proportionella "mot den grad av återhållsamhet de har fått uthärda." Unwin ser monogami som en sorts sexuell återhållsamhet och anser det vara det enda alternativet till den slumpmässiga sexuella promiskuitet som har varit rådande hos många primitiva stammar. Civilisationens fall ser ut så här, enligt Unwin: Efter att den har blivit framgångsrik blir den alltmer sexuellt tillåtande och förlorar på så vis sitt sammanhang, sin drivkraft och sitt syfte.
Allt detta för tankarna till Oswald Spengler som liknade civilisationen vid en organism och jämförde dess stadier vid årstidernas gång. Under våren är den organiserad kring jordbruket. Då den har nått fram till sin höst är den till stor del inriktad på industriproduktion och byggande av jättelika kulturella tomrum som kallas världsstäder. Sedan kommer vintern och den går under.

Civilisationernas självmord, enligt Elmer Pendell

Hjärncellerna är lika ärftliga som andra celler; de uppstår inte ur tomma intet. Enligt Elmer Pendell är orsaken till civilisationens uppgång en ökning av förmågan att lösa problem. Han menar att istiderna var viktiga läromästare för våra förfäder. "Istiderna var hårda lärare som ständigt ställde frågor på liv och död. Var en stam för långt norrut? Hade dess medlemmar passande skydd för vintern? … Ur arvshygienisk synvinkel, höjde det ogästvänliga klimatet intelligensnivån hos de överlevande tillräckligt mycket för att bana väg för civilisationen." (s. 70) Det är alltså det obarmhärtiga naturliga urvalet som gör att den problemlösande förmågan når en sådan nivå att civilisationen blir möjlig.

Men ökningen av intelligensen avtar senare därför att civilisationen betonar samarbete och skyddar människor utan åtskillnad. Man behöver inte längre karaktärsfasthet och intelligens för att överleva.

De vars tankeförmåga är trög brukar ha högre födelsetal än de klyftigaste medlemmarna av samhället. När den darwinistiska utgallringen upphör i civilisationen blir de förras avkomma mer talrik än de senares. Detta leder till en nedgång i den genomsnittliga intelligensen. Civilisationen kan dock fortsätta att utvecklas långt efter att intelligensen har börjat sjunka. Det beror på att civilisationen har ackumulerat metoder och sätt att leva som fortsätter att fungera ett tag. Även om en allt mindre del av befolkningen är intelligent och kreativ så blir deras uppfinningar ändå imponerande. Den tidsmässiga eftersläpningen mellan att intelligensen tynar av och civilisationens förfall döljer hur beroende civilisationen är av mänsklig intelligens. Den yttre glansen lyckas för en tid dölja den inre rötan, men så småningom faller bygget samman.

Pendells teori motsäger inte nödvändigtvis de andra teorierna som diskuteras, utan kompletterar dem med ett biologiskt perspektiv: "Det krävs bättre än genomsnittliga hjärnor för att förstå sambandet mellan att bränna ner en snårskog i Ohio och att öka höjden på en flodfördämning i New Orleans." (s. 97)

För närvarande skaffar västerlänningar för få barn och försöker kompensera det ekonomiskt med invandring av andra folkslag. Men ur Pendells perspektiv kan man fråga sig vilken nivå invandrarna håller när det gäller den problemlösande förmågan? I mellanöstern och norra afrika har det tidigare funnits imponerande civilisationer, men de gick ju under på grund av processen som Pendell beskriver.

Finns det något man kan göra för att hejda fördumningsprocessen? Tvångssteriliseringar har dåligt rykte och få skulle nog stödja en sådan politik i dagens Sverige. Men det finns andra möjligheter. I Singapore infördes exempelvis ett eugeniskt program på 80-talet, där universitetsutbildade kvinnor gavs ekonomiska och sociala incitament för att gifta sig.

Relaterat:

Dr. Phil. Helmuth Nyborg – IQ, immigration and Europe’s future (klick)

Svar

  1. Profilbild för Mogura

    Klar och tydlig analys. Från ett så västcentrerat perspektiv glömmer man emellertid dem som hamnar emellan, dvs Polen, de baltiska staterna och flera andra mindre nationer i Östeuropa. Med den sovjetiska terrorn i färskt minne kommer de aldrig att ansluta sig frivilligt till en allians där Ryssland är drivande och anger tonen. Och det kan man inte rimligen begära heller. Så om man inte vill kapitulera inför ohämmad atlanticism, vad återstår då för alternativ? Egentligen bara ett nordeuropeiskt-skandinaviskt ”machtergreifung” enligt min mening.

  2. Profilbild för Mogura

    Klar och tydlig analys. Från ett så västcentrerat perspektiv glömmer man emellertid dem som hamnar emellan, dvs Polen, de baltiska staterna och flera andra mindre nationer i Östeuropa. Med den sovjetiska terrorn i färskt minne kommer de aldrig att ansluta sig frivilligt till en allians där Ryssland är drivande och anger tonen. Och det kan man inte rimligen begära heller. Så om man inte vill kapitulera inför ohämmad atlanticism, vad återstår då för alternativ? Egentligen bara ett nordeuropeiskt-skandinaviskt ”machtergreifung” enligt min mening.

  3. Profilbild för Venator

    Hm, ja. Detta såg inte ut att innehålla mycket att stämma till eftertanke. Däremot kategoriska fördömanden av ena sidan och enögda förhoppningar om andra sidan.

    ”Poroshenko, Kolomoisky och allt vad de heter kan härska fritt under beskydd av USA och EU.” – Vilket beskydd då? Uppenbarligen inte militärt än så länge.

  4. Profilbild för Venator

    Hm, ja. Detta såg inte ut att innehålla mycket att stämma till eftertanke. Däremot kategoriska fördömanden av ena sidan och enögda förhoppningar om andra sidan.

    ”Poroshenko, Kolomoisky och allt vad de heter kan härska fritt under beskydd av USA och EU.” – Vilket beskydd då? Uppenbarligen inte militärt än så länge.

  5. Profilbild för WotanKlan

    T.o.m. ryssar strider med Azovbataljonen. Satan i min själ vila hjältar de är! Det är annat än pojkrumstraditionalism. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MMyFdVyOa7s

    1. Profilbild för Maximus

      Jag håller helhjärtat med. Sanna hjältar och äkta Européer med idealism och princip som drivkraft. Dessa modiga morska män inspirerar. 2000-talets spartaner emot dagens imperialistiska perser. Molon Lave!

      1. Profilbild för Mogura

        Balaklava-entusiasterna på bilden är väl knappast några nationalistiska hjältar, snarare typiska nationalsocialister. De drar sig inte för att ge sig på obeväpnade civila om de har fel ras eller religion. Inte för att den proryska sidan är mycket bättre.

        Man kan ju också välja att inte ställa sig bakom någondera parten- varför ska vi det förresten? Det är väl viktigare än någonsin att se till våra egna intressen och inte springa ärenden åt imperialisterna vare sig det är ryssar eller amerikaner (eller ukrainska nassar).

        1. Profilbild för Odium

          Varför skulle ”typiska nationalsocialister” strida för öppet judiska bataljoner som ägnar sig åt folkmord på vita? Sveriges största NS-grupp Svenska motståndsrörelsen tar ju t ex avstånd från dessa och är pro-ryska liksom nationell.nu som nyligen skrev en bra artikel om det hela där de uttrycker sig på följande vis: ”Nationell.nu tar fullständigt avstånd från de så kallade nationalister som åkt till Ukraina för att stödja den västvänliga ”revolutionen”, som i praktiken är en judisk sådan. Ukrainas nye president Petro Poroshenko är en judisk oligark. Premiärministern Arsenij Jatsenjuk är jude. Revolutionen finansierades av judar som George Soros. Ihor Kolomoyskyi, guvernör i Dnipropetrovsk efter revolutionen, är en judisk oligark. De ”nationalistiska” stormtrupperna, som Azov där flera svenskar ingår, finansieras av judar.” http://nationell.nu/2015/01/29/detta-ar-lognerna-om-ryssland-och-ukraina/

          Den enda svenska nationella grupp som fortfarande stödjer de ukrainska ”nationalisterna” verkar vara Nordisk ungdom.

          1. Profilbild för Mogura

            Varför de strider för ”judiska bataljoner”, ja det kan man ju fråga sig- för att de är dumma i huvudet? Därför att de gått vilse i den ideologiska snårskogen? Eller kanske bara för att de är våldsromantiker och stridspittar som vill passa på att få lite blod på händerna medan tillfälle ges, jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vilket. Problemet med de flesta ”nationella grupper” i Sverige är att det rycker för mycket i deras högerarmar. Så om några idioter av den sorten åker österut och möter sitt öde kanske jag inte gråter så jättemycket.

    2. Profilbild för George Soros

      Ok.

    3. Profilbild för EvigtRegn

      Tyvärr missriktat i min mening. Man kan mycket väl motsätta sig Putins styre men att då liera sig med de mycket farligare krafterna som dominerar i Washington & till stor del i Bryssel, det kan inte sluta väl.

      Det är ju bara att se på vilka typer de satt som styrande i post-maidan Ukraina. Typer av samma skrot & korn som George Soros med hans Open Society som spenderar dollarmiljard på dollarmiljard för att sprida kulturmarxism i f d östblocket (inklusive centralasien). Mannen som sänkte svenska kronan & det brittiska pundet för egen vinning.

      Jag ser det bara som tragiskt. Tyck vad man vill om Putin, men han är bra mycket bättre än de flesta av alternativen. Vet ni någon statschef som är bättre för våra mål? Putin är långt från ideal men man får ju vara realistisk.

      Verkar exempelvis post-maidan Ukrainias Poroshenko som en pelare av traditionalism & radikalkonservatism? Och vad är hans mål för Ukraina när kriget är slut? Min magkänsla säger mig att det inte lär bli saker att se fram emot…

    4. Profilbild för Peter Grafström

      Azov är som Isis, ett verktyg som kan riktas åt olika håll och som kan bli förevändning för Usa att ingripa och ’rädda’ Europa.

    5. Profilbild för warforbankers

      Vilka ’hjältar’ som strider för en sionistisk oligarki, som offrar Ukrainare som boskap på slagfältet…Upp till 50,000 döda i inb.kriget, enligt tysk underrätelsetjänst, medan oligarken Poroshenko fortfarande talar om 6000 döda.

      Ukrainian General: ”Ukraine is under Zionist occupationhttps://www.youtube.com/watch?v=uu8JolUBNfg

  6. Profilbild för WotanKlan

    T.o.m. ryssar strider med Azovbataljonen. Satan i min själ vila hjältar de är! Det är annat än pojkrumstraditionalism. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MMyFdVyOa7s

    1. Profilbild för Maximus

      Jag håller helhjärtat med. Sanna hjältar och äkta Européer med idealism och princip som drivkraft. Dessa modiga morska män inspirerar. 2000-talets spartaner emot dagens imperialistiska perser. Molon Lave!

      1. Profilbild för Mogura

        Balaklava-entusiasterna på bilden är väl knappast några nationalistiska hjältar, snarare typiska nationalsocialister. De drar sig inte för att ge sig på obeväpnade civila om de har fel ras eller religion. Inte för att den proryska sidan är mycket bättre.

        Man kan ju också välja att inte ställa sig bakom någondera parten- varför ska vi det förresten? Det är väl viktigare än någonsin att se till våra egna intressen och inte springa ärenden åt imperialisterna vare sig det är ryssar eller amerikaner (eller ukrainska nassar).

        1. Profilbild för Odium

          Varför skulle ”typiska nationalsocialister” strida för öppet judiska bataljoner som ägnar sig åt folkmord på vita? Sveriges största NS-grupp Svenska motståndsrörelsen tar ju t ex avstånd från dessa och är pro-ryska liksom nationell.nu som nyligen skrev en bra artikel om det hela där de uttrycker sig på följande vis: ”Nationell.nu tar fullständigt avstånd från de så kallade nationalister som åkt till Ukraina för att stödja den västvänliga ”revolutionen”, som i praktiken är en judisk sådan. Ukrainas nye president Petro Poroshenko är en judisk oligark. Premiärministern Arsenij Jatsenjuk är jude. Revolutionen finansierades av judar som George Soros. Ihor Kolomoyskyi, guvernör i Dnipropetrovsk efter revolutionen, är en judisk oligark. De ”nationalistiska” stormtrupperna, som Azov där flera svenskar ingår, finansieras av judar.” http://nationell.nu/2015/01/29/detta-ar-lognerna-om-ryssland-och-ukraina/

          Den enda svenska nationella grupp som fortfarande stödjer de ukrainska ”nationalisterna” verkar vara Nordisk ungdom.

          1. Profilbild för Mogura

            Varför de strider för ”judiska bataljoner”, ja det kan man ju fråga sig- för att de är dumma i huvudet? Därför att de gått vilse i den ideologiska snårskogen? Eller kanske bara för att de är våldsromantiker och stridspittar som vill passa på att få lite blod på händerna medan tillfälle ges, jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vilket. Problemet med de flesta ”nationella grupper” i Sverige är att det rycker för mycket i deras högerarmar. Så om några idioter av den sorten åker österut och möter sitt öde kanske jag inte gråter så jättemycket.

    2. Profilbild för George Soros

      Ok.

    3. Profilbild för EvigtRegn

      Tyvärr missriktat i min mening. Man kan mycket väl motsätta sig Putins styre men att då liera sig med de mycket farligare krafterna som dominerar i Washington & till stor del i Bryssel, det kan inte sluta väl.

      Det är ju bara att se på vilka typer de satt som styrande i post-maidan Ukraina. Typer av samma skrot & korn som George Soros med hans Open Society som spenderar dollarmiljard på dollarmiljard för att sprida kulturmarxism i f d östblocket (inklusive centralasien). Mannen som sänkte svenska kronan & det brittiska pundet för egen vinning.

      Jag ser det bara som tragiskt. Tyck vad man vill om Putin, men han är bra mycket bättre än de flesta av alternativen. Vet ni någon statschef som är bättre för våra mål? Putin är långt från ideal men man får ju vara realistisk.

      Verkar exempelvis post-maidan Ukrainias Poroshenko som en pelare av traditionalism & radikalkonservatism? Och vad är hans mål för Ukraina när kriget är slut? Min magkänsla säger mig att det inte lär bli saker att se fram emot…

    4. Profilbild för Peter Grafström

      Azov är som Isis, ett verktyg som kan riktas åt olika håll och som kan bli förevändning för Usa att ingripa och ’rädda’ Europa.

    5. Profilbild för warforbankers

      Vilka ’hjältar’ som strider för en sionistisk oligarki, som offrar Ukrainare som boskap på slagfältet…Upp till 50,000 döda i inb.kriget, enligt tysk underrätelsetjänst, medan oligarken Poroshenko fortfarande talar om 6000 döda.

      Ukrainian General: ”Ukraine is under Zionist occupationhttps://www.youtube.com/watch?v=uu8JolUBNfg

  7. Profilbild för Harald Hårfager

    Nordfront har skrivit om en norsk nationell hedning som slåss för de pro-ryska ”separatisterna”: https://www.nordfront.se/norrman-strider-i-donbass-slog-ut-bataljon-aidar.smr

    Någon som vet om det finns några svenskar som anslutit sig till den goda sidan än?

    1. Profilbild för Harald Hårfager

      Ser ut att vara en karl av gott virke. 🙂

  8. Profilbild för Harald Hårfager

    Nordfront har skrivit om en norsk nationell hedning som slåss för de pro-ryska ”separatisterna”: https://www.nordfront.se/norrman-strider-i-donbass-slog-ut-bataljon-aidar.smr

    Någon som vet om det finns några svenskar som anslutit sig till den goda sidan än?

    1. Profilbild för Harald Hårfager

      Ser ut att vara en karl av gott virke. 🙂

  9. Profilbild för Lot

    HBTQ-rörelsen står på Novorossiyas sida. Bögar, flator, transsexuella, antifascister och kommunister. Verkligen svårt att se hur det här är ”vår” kamp när det är ett tragiskt krig mellan två broderfolk. I det stora perspektivet så ser Motpolare det ett krig mellan ett traditionell Ryssland mot ett förljuget EU. Krig blir som en fotbollsmatch och man måste välja lag. Antingen för eller emot.

    Många av oss har, och har haft, stor nytta men även stort hopp av Motpol. Intelligenta skribenter som kunde skriva om nya perspektiv. Konformismen har dock tagit överhanden över Motpol. Nu kan man inte längre tala om den gigantiska elefanten i rummet som är varför ett så fåtal Utvalda kan ha så mycket makt. Snobberiet bland traditionalister får gärna fortsätta. Man har läst några kurser på universitetet och tänker rangordna sig själv i en prästhierarki i framtiden. Inte för att man gjort någon som rent teoretiskt kunnat medföra aristokratiska privilegier, men man känner sig speciell. Tills dess klär man sig gärna sig i kostym, super och talar om litteratur men man höjer inte rösten om npgot nonkonformt för det här kan ju möjligen skada ens rykte och karriärmöjligheter. Man smusslar och säger nej, offentligeheten är inte något för mig men jag hoppas att andra gör något så att jag kan avnjuta min tid i prästerskapet efter revolutionen. Se er omkring på nästa identitärmöte för de är överallt.

    http://ukrainiancrusade.blogspot.se/2015/02/european-lgbt-community-supported.html

    1. Profilbild för Odium

      ”HBTQ-rörelsen står på Novorossiyas sida. Bögar, flator, transsexuella, antifascister och kommunister.” Oh really? Känner du till FEMEN? Samma sorts finansiärer som Azov och dylikt och extremt antiryska.

    2. Profilbild för Odium

      ”Nu kan man inte längre tala om den gigantiska elefanten i rummet som är varför ett så fåtal Utvalda kan ha så mycket makt.” Jaså? Det är ju flera kommentarer här som har nämnt hur stor makt ”de utvalda” har i Ukraina nu och hur de finansierar flera av de ”nationalistiska” frivilligbataljonerna så jag förstår inte vad du menar.

    3. Profilbild för EvigtRegn

      Komiskt om HBTQ-rörelsen skulle stå på Novorossiyas sida med tanke på hur mycket de har demoniserat Ryssland för den ryska lagen ”mot homosexuell propaganda till minderåriga”.

    4. Profilbild för MICKEYM0USE

      Motpol gör nog klokt i att göra omfattningsmanöver kring Den Stora Frågan.
      Motpol är inte Oskorei.
      Motpol är en öppen institution för kritiskt OCH nationellt identitärt tänkande.
      Det enda i Sverige vad jag vet.
      Heder.

  10. Profilbild för Lot

    HBTQ-rörelsen står på Novorossiyas sida. Bögar, flator, transsexuella, antifascister och kommunister. Verkligen svårt att se hur det här är ”vår” kamp när det är ett tragiskt krig mellan två broderfolk. I det stora perspektivet så ser Motpolare det ett krig mellan ett traditionell Ryssland mot ett förljuget EU. Krig blir som en fotbollsmatch och man måste välja lag. Antingen för eller emot.

    Många av oss har, och har haft, stor nytta men även stort hopp av Motpol. Intelligenta skribenter som kunde skriva om nya perspektiv. Konformismen har dock tagit överhanden över Motpol. Nu kan man inte längre tala om den gigantiska elefanten i rummet som är varför ett så fåtal Utvalda kan ha så mycket makt. Snobberiet bland traditionalister får gärna fortsätta. Man har läst några kurser på universitetet och tänker rangordna sig själv i en prästhierarki i framtiden. Inte för att man gjort någon som rent teoretiskt kunnat medföra aristokratiska privilegier, men man känner sig speciell. Tills dess klär man sig gärna sig i kostym, super och talar om litteratur men man höjer inte rösten om npgot nonkonformt för det här kan ju möjligen skada ens rykte och karriärmöjligheter. Man smusslar och säger nej, offentligeheten är inte något för mig men jag hoppas att andra gör något så att jag kan avnjuta min tid i prästerskapet efter revolutionen. Se er omkring på nästa identitärmöte för de är överallt.

    http://ukrainiancrusade.blogspot.se/2015/02/european-lgbt-community-supported.html

    1. Profilbild för Odium

      ”HBTQ-rörelsen står på Novorossiyas sida. Bögar, flator, transsexuella, antifascister och kommunister.” Oh really? Känner du till FEMEN? Samma sorts finansiärer som Azov och dylikt och extremt antiryska.

    2. Profilbild för Odium

      ”Nu kan man inte längre tala om den gigantiska elefanten i rummet som är varför ett så fåtal Utvalda kan ha så mycket makt.” Jaså? Det är ju flera kommentarer här som har nämnt hur stor makt ”de utvalda” har i Ukraina nu och hur de finansierar flera av de ”nationalistiska” frivilligbataljonerna så jag förstår inte vad du menar.

    3. Profilbild för EvigtRegn

      Komiskt om HBTQ-rörelsen skulle stå på Novorossiyas sida med tanke på hur mycket de har demoniserat Ryssland för den ryska lagen ”mot homosexuell propaganda till minderåriga”.

    4. Profilbild för MICKEYM0USE

      Motpol gör nog klokt i att göra omfattningsmanöver kring Den Stora Frågan.
      Motpol är inte Oskorei.
      Motpol är en öppen institution för kritiskt OCH nationellt identitärt tänkande.
      Det enda i Sverige vad jag vet.
      Heder.

  11. Profilbild för MICKEYM0USE

    Bra artikel.
    Viktigare nu än någonsin att peka på de krigshetsande elementen i USA och det USA-dominerade Väst samt de försåtliga ”puppetmasters” som styr i Ukraina.
    Sunt att Tyskland och Frankrike drar sig för konfrontation med Ryssland.

    Men vem ska lära USA och de få utvalda en läxa?

    1. Profilbild för markusaa

      Det är klart, när Ryssland har annekterat Krim och ockuperar delar av Georgien, Moldavien och Ukraina så är det givetvis USA som är krigshetsare. Konstigt att inte alla inser detta

      1. Profilbild för Peter Grafström

        Usa-tränade marionetter befolkar etablissemangen i de länder som inringar Ryssland. Wayne Madsen har skrivit ett par artiklar om vilka de är och hur intimt sammanvävda de är med Usas eliter.
        http://m.strategic-culture.org/news/2015/01/15/croatia-elects-former-nato-official-president.htm . Behandlar Polen Lettland Estland Litauen Ukraina Georgien Rumänien
        Hittade inte den andra artikeln nu. Den innehöll fler exempel.
        Usa kan bara stoppas med våld och Ryssland kan inte släppa ifrån sig de viktiga baserna på Krim och se Usa få en kil in i moderlandet. Usa-marionetten Sakashvilli’s Georgien anföll och dödade många ryssar. Ryssland försvarade sig. Det är generellt så att väst hela tiden provocerar fram alla konflikter.

      2. Profilbild för MICKEYM0USE

        Din beskrivning har ingen täckning.

  12. Profilbild för MICKEYM0USE

    Bra artikel.
    Viktigare nu än någonsin att peka på de krigshetsande elementen i USA och det USA-dominerade Väst samt de försåtliga ”puppetmasters” som styr i Ukraina.
    Sunt att Tyskland och Frankrike drar sig för konfrontation med Ryssland.

    Men vem ska lära USA och de få utvalda en läxa?

    1. Profilbild för markusaa

      Det är klart, när Ryssland har annekterat Krim och ockuperar delar av Georgien, Moldavien och Ukraina så är det givetvis USA som är krigshetsare. Konstigt att inte alla inser detta

      1. Profilbild för Peter Grafström

        Usa-tränade marionetter befolkar etablissemangen i de länder som inringar Ryssland. Wayne Madsen har skrivit ett par artiklar om vilka de är och hur intimt sammanvävda de är med Usas eliter.
        http://m.strategic-culture.org/news/2015/01/15/croatia-elects-former-nato-official-president.htm . Behandlar Polen Lettland Estland Litauen Ukraina Georgien Rumänien
        Hittade inte den andra artikeln nu. Den innehöll fler exempel.
        Usa kan bara stoppas med våld och Ryssland kan inte släppa ifrån sig de viktiga baserna på Krim och se Usa få en kil in i moderlandet. Usa-marionetten Sakashvilli’s Georgien anföll och dödade många ryssar. Ryssland försvarade sig. Det är generellt så att väst hela tiden provocerar fram alla konflikter.

      2. Profilbild för MICKEYM0USE

        Din beskrivning har ingen täckning.

  13. Profilbild för Harald Hårfager

    Det är märkligt hur saker kan ändras. Idag representeras ”bolsjevismen” av USA/EU medan Ryssland är en konservativ motpol. Jag håller med Front National, Gyllene Gryning, Jobbik m.fl. om att europeiska nationalister bör ha en strategisk allians med Ryssland och kanske även Kina. Så kan vi göra oss av med det amerikanska oket och befria våra länder från massinvandring och kulturmarxism istället för att låta ännu ett land – Ukraina – bli utsatt för detta, såsom de ukrainska ”nationalisterna” vill.

  14. Profilbild för Harald Hårfager

    Det är märkligt hur saker kan ändras. Idag representeras ”bolsjevismen” av USA/EU medan Ryssland är en konservativ motpol. Jag håller med Front National, Gyllene Gryning, Jobbik m.fl. om att europeiska nationalister bör ha en strategisk allians med Ryssland och kanske även Kina. Så kan vi göra oss av med det amerikanska oket och befria våra länder från massinvandring och kulturmarxism istället för att låta ännu ett land – Ukraina – bli utsatt för detta, såsom de ukrainska ”nationalisterna” vill.

  15. Profilbild för Maximus

    Som jag sagt. Nationalister mot kommunister. Europa mot den Röda Armén, samma kommunister då som nu. En sann nationalist och anti-kommunist stödjer självklart. Ukraina. Det skulle även Leon Degrelle ha gjort och Simo Häyhä i sina glansdagar. ”Men Maximus då. fattar du inte att Ryssland måste döda Ukrainare för deras eget bästa? Det är för deras skull Sovj…eller jag menar Ryssland måste ihjäl dem och ta deras områden så att inte Israel och USA börjar dominera och splittrar folket i Öst. Precis som Kina var tvunget att döda lite tibetaner för att återföra Tibet till Moderlandet”.

    ” Kam’raden die Rotfront
    Und Reaktion erschossen
    Marschier’n im Geist
    In unsern Reihen mit:”

    http://conservative-headlines.com/2015/02/violent-marxist-antifa-gangs-allegedly-fighting-in-ukrainian-civil-war/

  16. Profilbild för Maximus

    Som jag sagt. Nationalister mot kommunister. Europa mot den Röda Armén, samma kommunister då som nu. En sann nationalist och anti-kommunist stödjer självklart. Ukraina. Det skulle även Leon Degrelle ha gjort och Simo Häyhä i sina glansdagar. ”Men Maximus då. fattar du inte att Ryssland måste döda Ukrainare för deras eget bästa? Det är för deras skull Sovj…eller jag menar Ryssland måste ihjäl dem och ta deras områden så att inte Israel och USA börjar dominera och splittrar folket i Öst. Precis som Kina var tvunget att döda lite tibetaner för att återföra Tibet till Moderlandet”.

    ” Kam’raden die Rotfront
    Und Reaktion erschossen
    Marschier’n im Geist
    In unsern Reihen mit:”

    http://conservative-headlines.com/2015/02/violent-marxist-antifa-gangs-allegedly-fighting-in-ukrainian-civil-war/

  17. Profilbild för Odium

    Varg Vikernes: ”For some reason I have always felt a connection to Russia myself, but I cannot tell if there is some special connection between Norway and Russia, other than the fact that we are good neighbours – and have actually always been. When I was a teen I felt a connection to Russia because the ignorant, religiously fanatic, mongrel, nuclear bomb-dropping, murderous, cheating, lying, treacherous, war-mongering, ugly, fat, tasteless, Jew-worshipping, stupid and useless USA (JewSA) spread so much anti-Russian (and anti-Soviet) propaganda. How can you not like Russia when the USA don’t? Right? Also, I grew up listening to Tchaikovsky, a magnificent composer indeed. (Oh, and on a more base level; how can anyone not like Russian women, or the AK-74, or BMP-1, or BTR-80, or Mi-17, or Beryozka camo? Et cetera.)”

    ”We do get the impression from the (Jew-owned) media in Norway that Russia is a growing military threat, ”of course”, but this only makes at least me think better of Russia and the Russian leaders. What we really need protection from is our own leaders, the war-mongering NATO, ”our” media, and of course our own stupidity and naivity. NATO is our biggest threat right now (and I say that knowing Norway is a member of NATO…).”

    http://metalkings.com/reviews/Burzum-Varg-Vikernes/Burzum-Varg-Vikernes-eng-2011.htm

    1. Profilbild för Maximus

      Han borde känna en speciell relation till Tyskland och dess rätt till upprättelse och ersättning istället för Sovjet. Är det någon nation som demoniserats så är det just Tyskland. Sovjet blev aldrig demoniserat på det sättet under 80-talet i Norden eller Västeuropa. Det var knappast tabu eller risk för livslång stigmatisering eller övergrepp från staten bara för att man sympatiserade med Sovjet -snarare tvärtom. Majoriteten av regimerna var socialdemokratiska och kvasi-marxistiska. Man hade svängdörrar till marxistiska ”flyktingar” och stödde helhjärtat Vietnam. Alla dessa är idag stora makthavare i Norden inom politik och media. Att känna en spontan förankring till en stalinistisk massmördarimperium visar mer på vansinne än på visdom. Här har Varg något gemensamt med 68-rörelsen och alla förintelseförnekande nackskottsromantiker.

      Varg är nästan kultförklarad i de slaviska länderna bland unga metalfans så det är icke konstigt varför han vill vara på god fot med slaver. Länderna i Västeuropa är han icke lika stor. Ibland uttrycker hans sig genialt, ibland helt narcissistiskt stört och morbid. Hur han skryter om att han mobbade en liten utomlandsadopterad flicka i skolan, hur han misshandlade norska kristna tonåringar (som knappast är de som slår tillbaka) samt brände ner oersättligt nordiskt kulturarv samt såg ner på dem som icke var lika bra i skolan som han. Folkgemenskap, ridderlighet och nationell solidaritet verkar icke vara hans starka sida. Han kultstatus gör att han gärna vill agera ofelbar sektledare. Han verkar mer ha smått sociopatiska drag men jag respekterar dock hans ärlighet och idoga kamp emot kulturmarxismen.

      Och sedan, att lille Varg redan förstod sig på påstådda dimridåer och NWO redan i lågstadiet verkar mer som en efterkonstruktion om hans tidiga uppvaknade. Läser man eget skrivna biografier eller intervjuer med sektledare som Jim Jones, Charles Manson och andra narcissistiskt största idioter så är det samma visa. Att de redan som barn förstod sådant ingen annan gjorde.

      ”Krig är ett härligt hantverk när man får slåss mot ryssen”.
      Gösta Hallberg- Cuula

      1. Profilbild för Karlberg

        Helt enig med dig Maximus. Likt många andra har jag inget emot ryssar precis som att jag inte har något emot europeiska amerikaner. Dock så är det rysk och amerikansk politik jag sätter mig emot. USA kom in i andra världskriget och mördade tyskar trots en stark America First-organisation. Det var dock en folkgrupp som väldigt gärna ville skicka in ytterligare europeiskt arbetarklassblod i det som kan betecknas som ett inbördeskrig. England hade sin judiska krigsminister Leslie Hore-Belisha och därmed var ett krig som många motsatte sig igång. Ryssland har även sina judar som utnyttjat det slaviska folket på många sätt. Holodomor i Ukraina är ett exempel på hur judarna satt igång ett folkmord.

        När jag talar med ryska nationalister så tycker de att invasionen av Ukraina är pinsam.

  18. Profilbild för Odium

    Varg Vikernes: ”For some reason I have always felt a connection to Russia myself, but I cannot tell if there is some special connection between Norway and Russia, other than the fact that we are good neighbours – and have actually always been. When I was a teen I felt a connection to Russia because the ignorant, religiously fanatic, mongrel, nuclear bomb-dropping, murderous, cheating, lying, treacherous, war-mongering, ugly, fat, tasteless, Jew-worshipping, stupid and useless USA (JewSA) spread so much anti-Russian (and anti-Soviet) propaganda. How can you not like Russia when the USA don’t? Right? Also, I grew up listening to Tchaikovsky, a magnificent composer indeed. (Oh, and on a more base level; how can anyone not like Russian women, or the AK-74, or BMP-1, or BTR-80, or Mi-17, or Beryozka camo? Et cetera.)”

    ”We do get the impression from the (Jew-owned) media in Norway that Russia is a growing military threat, ”of course”, but this only makes at least me think better of Russia and the Russian leaders. What we really need protection from is our own leaders, the war-mongering NATO, ”our” media, and of course our own stupidity and naivity. NATO is our biggest threat right now (and I say that knowing Norway is a member of NATO…).”

    http://metalkings.com/reviews/Burzum-Varg-Vikernes/Burzum-Varg-Vikernes-eng-2011.htm

    1. Profilbild för Maximus

      Han borde känna en speciell relation till Tyskland och dess rätt till upprättelse och ersättning istället för Sovjet. Är det någon nation som demoniserats så är det just Tyskland. Sovjet blev aldrig demoniserat på det sättet under 80-talet i Norden eller Västeuropa. Det var knappast tabu eller risk för livslång stigmatisering eller övergrepp från staten bara för att man sympatiserade med Sovjet -snarare tvärtom. Majoriteten av regimerna var socialdemokratiska och kvasi-marxistiska. Man hade svängdörrar till marxistiska ”flyktingar” och stödde helhjärtat Vietnam. Alla dessa är idag stora makthavare i Norden inom politik och media. Att känna en spontan förankring till en stalinistisk massmördarimperium visar mer på vansinne än på visdom. Här har Varg något gemensamt med 68-rörelsen och alla förintelseförnekande nackskottsromantiker.

      Varg är nästan kultförklarad i de slaviska länderna bland unga metalfans så det är icke konstigt varför han vill vara på god fot med slaver. Länderna i Västeuropa är han icke lika stor. Ibland uttrycker hans sig genialt, ibland helt narcissistiskt stört och morbid. Hur han skryter om att han mobbade en liten utomlandsadopterad flicka i skolan, hur han misshandlade norska kristna tonåringar (som knappast är de som slår tillbaka) samt brände ner oersättligt nordiskt kulturarv samt såg ner på dem som icke var lika bra i skolan som han. Folkgemenskap, ridderlighet och nationell solidaritet verkar icke vara hans starka sida. Han kultstatus gör att han gärna vill agera ofelbar sektledare. Han verkar mer ha smått sociopatiska drag men jag respekterar dock hans ärlighet och idoga kamp emot kulturmarxismen.

      Och sedan, att lille Varg redan förstod sig på påstådda dimridåer och NWO redan i lågstadiet verkar mer som en efterkonstruktion om hans tidiga uppvaknade. Läser man eget skrivna biografier eller intervjuer med sektledare som Jim Jones, Charles Manson och andra narcissistiskt största idioter så är det samma visa. Att de redan som barn förstod sådant ingen annan gjorde.

      ”Krig är ett härligt hantverk när man får slåss mot ryssen”.
      Gösta Hallberg- Cuula

      1. Profilbild för Karlberg

        Helt enig med dig Maximus. Likt många andra har jag inget emot ryssar precis som att jag inte har något emot europeiska amerikaner. Dock så är det rysk och amerikansk politik jag sätter mig emot. USA kom in i andra världskriget och mördade tyskar trots en stark America First-organisation. Det var dock en folkgrupp som väldigt gärna ville skicka in ytterligare europeiskt arbetarklassblod i det som kan betecknas som ett inbördeskrig. England hade sin judiska krigsminister Leslie Hore-Belisha och därmed var ett krig som många motsatte sig igång. Ryssland har även sina judar som utnyttjat det slaviska folket på många sätt. Holodomor i Ukraina är ett exempel på hur judarna satt igång ett folkmord.

        När jag talar med ryska nationalister så tycker de att invasionen av Ukraina är pinsam.

  19. Profilbild för Sparta

    Ny video med vår käre Mozgovoi från fronten: https://www.youtube.com/watch?v=jE5ELXyVb8I

  20. Profilbild för Sparta

    Ny video med vår käre Mozgovoi från fronten: https://www.youtube.com/watch?v=jE5ELXyVb8I

Lämna ett svar till MICKEYM0USE Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *