Partiväsendet spricker och nya rörelser växer fram

Aktuellt, Åsiktskorridoren, Debatt, Ekologi, Feminism, Historia, Identitarism, Ideologi, Inrikespolitik, Invandringspolitik, Konservatism, Kristendom, Kultur, Marxism, Metapolitik, Nya högern, Politik, Rekommenderat, Samhälle, Vänstern

Vad som gäller är att samlas bakom ett ja till det goda samhället och enas bakom parollen ”bröd, arbete och värdighet”. Det kan både marxister, progressiva gröna, frisinnade, seriösa konservativa och goda kristna samlade i en konfederation. Man behöver inget principprogram för att till en början komma vidare. Det visar die Linkes utveckling i Tyskland. Dagens motsättningar och humanistiska människosyn går nämligen inte mellan partierna utan som en romb genom dem. Partiväsendet är obsolet. Det hade sin giltighet för hundra år sedan men har nu mist sin aktualitet. Det finns en höger i alla partier och en vänster i alla partier. Vänstermänskorna i de olika partierna får snabbt kontakt med varandra när de träffas. Man bör därför arbeta för att spräcka partierna, så att det levande i dem får kontakt. Naturen har inget subjekt, och förbundet är rödgrönt. Kristna, frisinnade och värdekonservativa kan bilda ett borgerligt framstegsvänligt parti, och före detta medlemmar i det socialdemokratiska partiet kan antingen gå in i det borgerliga partiet eller om de är marxister i det marxistiska partiet. Det behövs nämligen ett rent sådant, eftersom det finns principiella skillnader mellan marxister och övriga, vilka dock ej framkommer på det dagspolitiska planet. Exempelvis kan kristna och marxister inte finnas i samma parti, eftersom materialisten säger att mänskan skapade gud, medan detta för en kristen är en förfärlig tanke. Dock kan de arbeta sida vid sida i dagspolitiken. Det parti i Europa som närmast bör vara vår förebild är die Linke i Tyskland. Det påminner om DFFF som det förbundet var tänkt när det skapades.

Förändringen åtföljs av någon form av folkmakt, men ”realsocialismen” behöver vi ej återuppleva, därför att omvälvningarna äger rum i ett högt utvecklat samhälle. Vad vi måste diskutera är vilka former folkmakten bör ta sig och hur vi skall leva i det automatiserade samhället, samtidigt som vi inte kan konsumera som tidigare.

Att de härskande inte frivilligt avstår från pengarna och makten är självklart för varje historiskt bevandrad person. Frågan är hur vi skall kunna befria borgerskapet från ägandets börda. Affluensan grasserar redan högst upp.

Strategin och vägen till socialismen kan bara ungdomen utveckla men i samarbete med vuxna som inte har glömt sin ungdoms ideal. De senare är fler än vad många tror och framför allt vill tro. Kampen för socialismen bör ledas av de unga, eftersom de lättare ser det nya i samhället än de gamla, vilka sitter mer eller mindre fast i fyrtio år gamla föreställningar.

Ulf Modin har bland annat skrivit DDR-boken och I pöbelns tid.

Pin It
  • Nicodemos

    Apropå tvärpolitiska rörelser så väntar jag på Motpol ska plocka upp Geijer (Har Oskorei gjort detta?) Hans betydelse för både svensk konservatism och liberalism är ju oerhörd,, men dock bortglömd. (Efter sitt ”avfall” hann han som liberal hjälpa till att avskaffa slaveriet på St Barts, något han aldrig hedras för, samt, möjligen, till viss del inspirera Marxs historiesyn,detta har möjligen ni koll på Modin?

    • ulf modin

      Jag har bara läst någon notis om Geijers betydelse för marx.

      Ulf Modin

      • Nicodemos

        Det avhandlas något i Sven Stolpes Geijerbok.

    • Per Meurling skrev om Geijers inflytande på Marx, jag har skrivit om det här: https://motpol.nu/oskorei/2014/10/15/meurling-marx-och-geijer/ Finns fler texter om Geijer på Motpol, googla på ”motpol Geijer” så dyker det upp en del. 🙂

      • Nicodemos

        Tack. Ska genast få tag på den boken.